شب بزرگداشت سعید یوسف نیا؛ فرهیختگان او را خوب می شناسند...

شب بزرگداشت سعید یوسف نیا؛ فرهیختگان او را خوب می شناسند...
مرتضی امیری اسفندقه هم با اشاره به ریشه محبتش به سعید یوسف نیا، در سخنانی گفت: اجازه دهید که بگویم سعید در سالهای دفاع مقدس رزمنده بوده است، ولی هیچوقت اجازه نداده که این موضوع بر گستره ادبیاتش سایه اندازد. یوسف نیا درست در جایی که باید می گفت، سکوت کرد و به جای فریاد زدن در ادبیات کوشید.

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، چهل و یکمین شب شاعر پاسداشت سعید یوسف نیا عصر دیروز دوشنبه 3 بهمن در نخلستان اوج برگزار شد.

در این مراسم با حضور چهره های فرهنگی، ادبی و هنری برگزار شد، از مقام ادبی و تلاش های فرهنگی این پژوهشگر، شاعر و منتقد  ادبی تقدیر بعمل آمد. 

در این مراسم شکور آرین خواه با اشاره به سابقه 46 ساله آشنایی با یوسف نیا گفت: تلفیق سادگی افکار و پیچیدگی اندیشه و تجلی گوهر انسانیت در اشعار او جزو مهم ترین ویژگی های شعرهای یوسف نیا است. 

آرین خواه با اشاره به تخصص یوسف نیا بر بیدل و فروغ، گفت: تلاش کرده ام که فروغ و بیدل را از دریچه نگاه سعید یوسف نیا بشناسم، و وقتی که از دریچه او به اشعار و دنیای ایشان می نگریستم، متوجه این شدم که اصلا نمی توانم آنها را بشناسم.

 

مرتضی امیری اسفندقه هم با اشاره به ریشه محبتش به سعید یوسف نیا، در سخنانی گفت: اجازه دهید که بگویم سعید در سالهای دفاع مقدس رزمنده بوده است، ولی هیچوقت اجازه نداده که این موضوع بر گستره ادبیاتش سایه اندازد. یوسف نیا درست در جایی که باید می گفت، سکوت کرد و به جای فریاد زدن در ادبیات کوشید.

امیری اسفندقه ادامه داد: گزیده بیدل سعید با تمام گزیده ها متفاوت است و این از نگاه متفاوت سعید برمی آید. 

شاعر کشورمان در پایان سخنانش گفت: دوستان دیگر از عبارات عاطفی نسبت به سعید یوسف نیا سنگ تمام گذاشتند اما اجازه دهید من بگویم که خوشحالم که خدا این اجازه را به من داد که سعید را دوست بدارم، چرا که پاسداشت او پاسداشت ادبیات است و عشق.

علیرضا قزوه نیز در این مراسم گفت: به گمانم نخستین باری که یوسف نیا را دیدم سال 62 بود که او شعری با وزن مفعلن فعلاتن مفاعلن فعلن خواند. 

قزوه با اشاره به قیصر امین پور و سید حسن حسینی گفت: اجازه دهید در چنین مراسمی یادی کنم از این دو عزیز. به خصوص سید حسن حسینی که هر چند بزرگتر از قیصر بود و قیصر بارها برای اصلاح اشعارش به سید حسن مراجعه می کرد، ولی امروز نام و نشان قیصر بیش از سید حسن حسینی است. و دلیل این هم آن است که قیصر جلوه جمالی خداوند بود و شخصیت قمری داشت. ولی سید حسن شیوه جلالی داشت و شمسی بود و عتاب هایش به خاطر خیلی ها باقی مانده.

ناصر فیض هم سعید یوسف نیا را انسانی با شرف خواند و گفت: در استخدام این لغت تعمد دارم، چرا که سعید به معنای واقعی کلمه شریف است و در تمام زندگی ش هیچ وصله ای به او نمی چسبد.

فیض در ادامه افزود: بعضی هستند که با چند بیت دائما در مخافل می روند و با همان چند بیت محدود مدتها روزگار می گذرانند. ولی یوسف نیا چنین نیست. پویاست و جایگاه و نگاه و دنیای خاص او در تمام اشعارش هویداست. 

شاعر و طنزپرداز کشورمان ادامه داد: درباره دانش سعید هم که نیازی به گفتن ما نیست و او دریایی از معلومات است که مانند خیلی ها برای خودش تبلیغات نمی کند و هر چند که ممکن است در میان عامه شاخته شده نباشد، ولی فرهیختگان او را می شناسند و خودش هم از شهرت گریزان است.

هم چنین دکتر شیوا نیز قدرت نقد سعید یوسف نیا در جلسات نقد را یکی از نخستین شاخصه هایی شمرد که باعث جذب او به یوسف نیا شد. 

شیوا ادامه داد: علاوه بر قدرت نقد، بعدها فهمیدم که شخصیت صاف و روراست او که البته گاهی اوقات برایش بد هم شده، از روحیه پرمهر و وفادار او نشات می گیرد.

در ادامه این مراسم محمدرضا قلمبر نیز درباره نخستین دیدارش با یوسف نیا گفت: در نخستین برخورد، دست سعید بریده بود و من که از دیدار او هیجان زده شده بودم، از فرط شوق دست بریده ی او را فشردم! 

قلمبر ادامه داد: تلفنی در پخش رادیو هست که هر وقت زنگ می خورد ما می ترسیم که نکند دوباره روی آنتن حرفی زده شده که اعتراض برانگیز بوده، ولی هر بار که پشت این تلفن یوسف نیا بود سراسر شوق بود و امید.

قلمبر با اشاره به مدیریت یوسف نیا بر رادیو صبا نیز افزود: باید به وجه مدیریت فرهنگی یوسف نیا نیز اشاره کنم. او طنز را می شناسد و به همین خاطر توانسته در کنار موفقیت های کاری ش در شبکه صبا، به هر کار سخیفی هم تن در ندهد که اتفاق شایسته اش است.

در پایان این مراسم سعید یوسف نیا گفت: هیچگاه در عمرم کمبود واژه نداشته ام. ولی این همه لطف و محبتی که امروز به من داشتید را نمی دانم چگونه پاسخ گویم.اما بگذارید بگویم که مراسم گرامیداشت امروز در واقع گرامیداشت بیدل و سعدی و حافظ بود، گرامیداشت شعرای معاصر بود و البته گرامیداشت خود حضرت حق بود، که اگر این چنین نباشد ما به بیراهه رفته ایم. 

یوسف نیا ادامه داد: امروز و این مراسم آزمونی است برای من که بدانیم هر چه که هست از اوست و امیدوارم که از این آزمون سربلند بیرون بیاییم، چرا که هر گاه در ورطه خودستایی و خودرایی بیافتیم این قافله به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. 

یوسف نیا با ابراز خوشحالی از زنده شدن نام و یاد مرحوم سید حسن حسینی در این مراسم گفت: فرقهای زیادی بین «تحقیق» و «پژوهش» وجود دارد. و سید حسن اهل تحقیق بود، محقق بود نه پژوهشگر. دنبال اثبات خود نبود و قصد جلوه گری نداشت. چرا که بر این باور بود که کار ما جلوه گری نیست و جلوه گری همه از خداست.

یوسف نیا ضمن تقدیر و تشکر از حضار و برگزارکنندگان این مراسم، در پایان گفت: شاعر بودن اشتغال به لفظ نیست، ورود به دنیای شگفت انگیز است. شعر یعنی مواجهه با بی کرانگی و به تعبیر سهراب: ترسی شفاف.

در این مراسم هم چنین سید علی موسوی گرمارودی، بهروز رضوی و تعداد دیگری از دوستان و آشنایان سعید یوسف نیا درباره او نکاتی را مطرح کردند و در پایان این مراسم نیز هدایایی به پاس تلاش های ادبی و فرهنگی این شاعر و منتقد ادبی به وی تقدیم شد.  

گفتنی است چهره های سرشناس فرهنگ و هنری و تعدادی از اهالی رادیو نیز مهمان این مراسم بودند که از این تعداد می توان به حجت الاسلام سید محمود دعایی، سید علی موسوی گرمارودی، بهروز رضوی، علیرضا قزوه، ناصر فیض، مرتضی امیری اسفندقه، محمد مهدی سیار، امیرحسین مدرس، کامران شرفشاهی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدحسین انصاری نژاد و... اشاره کرد.