بیست و یکمین شب شاعر با پاسداشت استاد محقق برگزار شد

بیست و یکمین شب شاعر با پاسداشت استاد محقق برگزار شد
بیست و یکمین شب شاعر پاسداشت شاعر توانمند انقلاب، استاد جواد محقق در سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سه شنبه، ششم بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عزت‌الله الوندی نویسنده در این مراسم گفت:‌ جواد محقق دارای شخصتی سهل و ممتنع است که صمیمانه سخن گفتن، اخلاق و صداقت جنبه سهل شخصیت او است و آثار او که نیاز به یک نگاه منتقدانه دارد جنبه ممتنع شخصیت او را شکل می‌هد.

بهروز قزلباش سخنران دیگری بود که در این مراسم سخن گفت. او با اشاره به وظیفه ادبیات در جامعه که همان آموزش مردم است، گفت: یکی از کتاب‌های فارسی‌زبانان مثلاً شاهنامه برای تربیت ملت‌ها است کافی است اما امروز با توجه به این پیشینه درخشان به نظر می‌رسد ادبیات چنین عملکردی ندارد و خیال مردم را تربیت نمی‌کند.

سیداحمد نادمی در بخش دیگری از این مراسم گفت: جواد محقق هر جا که امکان داشته مؤثر باشد در کمک کردن به ادبیات دریغ نداشته محقق جزء معدود سندهای ادبیات انقلاب است و در تمامی نوشته‌های او پدیده انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

حسین قرایی دبیر شب شاعر گفت: جواد محقق‌ها مظهر وفاق هستند البته این جماعت زیر بار نماینده مجلس یا وزیر شدن نمی‌روند اما باید به واسطه این افراد جبهه فرهنگی انقلاب را به معنای واقعی شکل داد. محقق‌ها تراز آموزش و پرورش و فرهنگ انقلاب هستند. خودم هرگاه در کاری گیر می‌کنم یاد این بیت مرحوم آغاسی می‌افتم که حرف حق را از محقق گوش کن و همین موجب می‌شود که به او زنگ بزنم و از او مشورت بخواهم. به نظرم در کارها باید به محقق‌ها بازگردیم تا خدا ما را ببخشد.

مصطفی محدثی خراسانی در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ درسی که می‌توان از این ادیب جامع‌الاطراف و اهل معرفت اجتماعی گرفت این است که او شاعر انقلاب است و مواضع روشنی دارد و در بزنگاه‌های خاص موضعش روشن بوده اما با تمام شاعران از هر طیف و سلیقه دوست و رفیق است و این بزرگترین درسی است که می‌توان از او گرفت که می‌توان شاعر انقلاب بود اما همه را دوست بداریم و دوست داشته شویم.

محمدرضا سنگری در بیست و یکمین شب شاعر گفت: پنج عنصر اساسی در تکوین شخصیت محقق را باید مطرح کرد یکی از ویژگی‌های او این است که اهل سیر آفاق و انفسی است و همین اهل سفر بودن او ویژگی برای او به شمار می‌رود. همچنین شبکه ارتباطی و اجتماعی او قابل ذکر است و همین مسئله یکی از عناصر شخصیت او است.

محمد گودرزی دهریزی پژوهشگر و محقق در این مراسم گفت: وقتی نام محقق می‌آید چهار جنبه در ذهن هرکس برجسته می‌شود. شعر بزرگسال، نثر، فعالیت‌های فرهنگی و شعر کودک این چهار جنبه هستند. دهه ابتدایی انقلاب 10 شاعر کودک ظهور کردند که آنها پشتوانه شاعران بعدی شدند و جواد محقق یکی از آن 10 نفر است.

محمود عبدالحسینی دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: هنر، اخلاق و تعاملات اجتماعی را می‌توان در شخصیت محقق پیدا کرد. در مورد هنر او همه امروز صحبت کردند. در اخلاق هم که همه با او آشنا هستند و تربیت دو پسرش نمونه این اخلاق است زیرا او علاقه‌مند به خانواده‌اش است اما در تعاملات اجتماعی او بسیار آرامش دارد و در برخورد با مسائل مختلف اهل تومئنیه است که البته به معنای خونسردی او نیست در واقع می‌توان گفت که محقق حلقه وصل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در بخش دیگری از این مراسم گفت: من به تمام خصوصیات جواد محقق غبطه می‌خورم اما یک ویژگی در او است که من اسم آن را گذاشته‌‌ام ایمان ادبی.

حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی در ادامه این مراسم گفت: ما قدر شاعران خود را نمی‌دانیم و باید دعا کنیم که خدا این همه شاعر را از ما بگیرد و اینکه من می‌گویم حاصل تجربه من است من حدود 80 کشور را رفته‌ام و تنها 22 سال در افریقای جنوبی زندگی کرده‌ام. من در اغلب شاعران انگلیسی‌زبان که اسمی در کرده‌اند جست‌وجو کرده‌ام اما به نظرم مطرح‌ترین شاعران انگلیسی از شاعران درجه دو و سه ما کمتر هستند. اما به خاطر ستاره‌های درخشان آسمان شعر فارسی برخی کمتر دیده شده‌اند.

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: محقق از جمله افرادی است که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی هم مرجع و مصدر هستند و برای فهمیدن آنها نیاز به استدلال نیست.

جواد محقق در پایان این مراسم گفت: خوبی‌هایی که در افراد بود به من نسبت داده شد و من خود را شایسته آن نمی‌دیدم. من همیشه شرمنده مردم و انقلاب بوده‌ام و شرمنده‌ام که امروز باعث زحمت دوستان شده‌ام تا این راه طولانی را طی کرده و در اینجا شرکت کنند.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از علاقه مندان به ادبیات برگزار گردید چهر هایی چون عباسعلی براتی‌پور، یاور همدانی، مصطفی محدثی خراسانی، اسماعیل امینی، کمال شفیعی، بابک نیک‌طلب، عزت‌الله الوندی، بهروز قزلباش، علی‌محمد مؤدب، محمدرضا زائری، محمدعلی گودینی،سیداحمد نادمی، سیداکبر میرجعفری، میلاد عرفانپور، محمود عبدالحسینی، محمدحسین نعمتی، ابراهیم زاهدی مطلق، محمود حبیبی کسبی، مجید سعد آبادی و ... حضور داشتند.

در پایان این مراسم از فعالیت جواد محقق توسط سازمان هنری رسانه‌‌ای اوج، مؤسسه شهرستان ادب، حوزه هنری و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تقدیر به عمل آمد.