دوشنبه پر خبرِ اوج همه چیز درباره نشست خبری احسان محمدحسنی، مسئول سازمان هنری رسانه ای اوج

دوشنبه پر خبرِ اوج همه چیز درباره نشست خبری احسان محمدحسنی، مسئول سازمان هنری رسانه ای اوج
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، نشست خبری مسئول سازمان با حضور اهالی مطبوعات و اصحاب رسانه در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

پرواز بر فراز حلب با شهید همدانی

در این نشست خبری که صبح دیروز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه و برای نخستین بار برگزار می شد، احسان محمد حسنی ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار به اصحاب رسانه، یاد و خاطره شهدای رسانه و شهید صارمی را گرامی داشت و گفت: چند سال پیش وقتی طوفان داعش تا نزدیک مرزهای ایران رسید و فیلم های سر بریدن انسان ها و به بردگی گرفتن زن ها دست به دست می شد با هلیکوپتر به فرودگاه دمشق و حلب رفتیم. آن روزها حلب در اختیار داعش بود و رزمندگان هم می خواستند وارد شهر شوند و نبرد تمام عیاری در جریان بود. آن زمان در حالی که فرودگاه در اختیار مسلحان بود، هلیکوپتر حامل حسین همدانی از ارتفاع زیاد وسط بیابان نشست و جاسوس ها خبر بردند که هواپیمایی حاوی سربازان چچنی و ایرلندی نشسته است.

وی افزود: فضای سختی بود، سردار همدانی مناره کجی را به ما نشان داد و گفت یکی از نیروهای داعش آنجا نشسته بود و یک گروهان از مدافعان را می زد و ما هرچه او را می زدیم فایده نداشت و موقعی بالای سر او رسیدیم که تمام فشنگ های او تمام شده بود. ما امروز در شرایطی حرف می زنیم که حلب و موصل فتح و مرز بین سوریه و عراق باز شده است و همه دشمنانی که دست به دست هم داده بودند تا حزب الله سوریه و ایران را شکست دهند و بین ما فاصله ایجاد کنند از بین رفته اند. هدف آنها ایران بوده و ما این آرامش را مدیون خون شهدای حرم، صبر خانواده آنها و شجاعت افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی هستیم.

هنرمندان را برای انتخابات می خواهند

احسان محمد حسنی ادامه داد: در هیچکدام از دولت‌های گذشته تا دولت فعلی فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه نبوده است. ممکن است وزیری عوض شود اما در همیشه روی یک پاشنه چرخیده و آن مظلومیت فرهنگ است. فرهنگ همیشه برای دولت ها به مثابه یک کالای لوکس بوده و هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته اند.

انتخابات که می شود همه بسیج می شوند که هنرمندان را به کارزار انتخابات بیاورند و هیچوقت فکر نکرده اند این انتخابات تمام می شود و از فردای انتخابات انگار نه انگار هنرمندی بوده است. این تمام کارکرد انتخابات برای مسئولان است، در حالی که این چهره ها مانند ثروت هستند و رفتار این چنینی به نفع فرهنگ کشور نیست.

محمدحسنی در ادامه دستگاه های فرهنگی را دچار انفعال و بی برنامگی دانست و گفت: در این بین دستگاه های فرهنگی و هنری ما هم منفعل و بی برنامه هستند و حواس خود را به جشنواره های بی رمق و امور حاشیه ای داده اند، در سال ۳۰۰ جشنواره بی خاصیت برگزار و میلیاردها تومان خرج آنها می شود. حال آنکه طبیعتا بهتر است این هزینه های هنگفت در مسیر تولید اثر هزینه شود.

مسئول سازمان اوج بیان کرد: نسبت جشنواره ها با تولید اثر حکایت همان ضرب المثل شام و ناهار هیچی است و در این بین آثار تولید شده هم عمدتا خنثی و عقیم هستند. نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است اما دریغ از یک فیلم سینمایی در حد بین المللی و با توجه به اتفاقات ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن و پیروزی بدون خشونت انقلاب اسلامی، ما یک اثر فاخر در تراز جهانی هم از این ۱۰  روز نداریم. البته نه ققط در سینما، بلکه وضعیت ما در حوزه ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی هم تقریبا همین است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح ادامه داد: اوج برای تولید محصولات موثر همه ایده های موثر را روی هوا می زند. محصول موثر یعنی کار نو، خوب، موثر و با قیمت مناسب. اوج یک ستاد کم عده و چابک با حدود ۵۰ نیرو است، اوج درون خود چیزی تولید نمی کند و هیچ تجهیزات هنری اینجا نیست بلکه همه تجهیزات در موسسات دیگر است. ما یک ستاد هستیم که کار اصلی ما برنامه ریزی و شکار کردن ایده های جدید در عرصه های مختلف هنری است. ما طرح ها و ایده های جدید را پیدا و برای این ایده ها همه امکانات را بسیج می کنیم.

محمدحسنی ادامه داد: یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مومن و محل رشد این جوانان است و در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و می توان آن را مانند پژوهشگاه رویان در عرصه فرهنگ دانست. ما در عرصه نمایش میدانی فعالیت های جدی داشته ایم و نزدیک به ۱۷ استان نمایش های اوج را میزبانی کرده و ۲ میلیون تماشاچی داشته ایم. نمایشی مانند «فصل شیدایی» حتی به سوریه رسیده و هفته آینده در حلب برنامه اجرا می کنیم.

تولید700 مستند در سال

وی با اشاره به اینکه سازمان اوج در حوزه مستند نزدیک به ۷۰۰ اثر در سال تولید می کند، عنوان کرد: در حوزه مستند بچه های انقلابی ما حرف اول را می زنند، در حوزه تحول در گرافیک مجموعه خانه طراحان و مجموعه های مشابه به چرخه تولید رسیده اند. در حوزه موشن گرافیک دستاورد بزرگی برای هنر اسلامی محقق شده و آثار تولیدی از شبکه های مختلف پخش می شود، در بخش تبلیغات محیطی علاوه بر تهران جاده نجف به کربلا و بغداد به کربلا را پوشش می دهیم، جوانان خلاق در انیمیشن به چرخه تولید رسیده اند، در بخش مسابقه مستند هم اتفاقات خوبی افتاده است. بخش مسابقات در تلویزیون مهجور واقع شده بود ولی توانستیم مسابقاتی مانند فرمانده و ضد گلوله را تولید کنیم. در بخش بین الملل هم اوج تولید مشترک با فیلمسازان خارجی و حضور بین المللی داشته است و در حال حاضر ۴۰ شبکه برون مرزی از تولیدات ما استفاده می کنند، در حوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار موثر بوده ولی باید بگویم ما رقیب کانون یا صدا و سیما نیستیم بلکه رفیق و یار آنها هستیم.

یار و رفیق صدا و سیما هستیم، نه رقیب آن

محمدحسنی عنوان کرد: گاهی سئوال می شود که نسبت میان اوج و سایر ارگانهای فرهنگی نظیر صداوسیما و حوزه هنری چیست. ما با برادرانمان در سازمان صداوسیما رابطه بسیار خوبی داریم. ما رفیق و یار صداوسیما هستیم، نه رقیب آنها. درباره ارگانهای دیگر فرهنگی نظیر حوزه هنری هم همینطور است و ما از همکاری های مشترک در این حوزه استقبال می کنیم.

مسئول سازمان اوج بیان کرد: یکی از برنامه های همکاری میان اوج و صداوسیما  پشتیبانی از شبکه‌های نهال، امید و پویا است که دوستان ما در مرکز اوج کودک و نوجوان این وظیفه را بر عهده دارند. همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در کشورهایی نظیر سوریه در قالب برنامه های «اللیالی الساطعه» نیز از دیگر اقدامات اوج کودک و نوجوان است. همچنین در کنار تولید برنامه های تلویزیونی، یکی از بخش های کار ما که برای رسانه ها و مردم جذاب تر است، تولید فیلم و سریال است. امسال ۵ اثر برای جشنواره فجر داریم که پرواز به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی، توهم توطئه به کارگردانی احمدرضا معتمدی، نائله ساخته اصغر عباسی، طیب خان ساخته مسعود ده نمکی از این آثار است و نزدیک به ۱۲ اثر برای سال ۹۷ تدارک دیده ایم که بعد از وارد شدن به چرخه تولید نامشان را اعلام می کنیم و خواهید دید که نام های غافلگیرکننده ای در این بین وجود دارد.

پیگیری مجوز تاسیس دفتر پخش از سازمان سینمایی 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سازمانی که تولیدات سینمایی دارد دفتر پخش سینمایی ندارد، اظهار کرد: حرف حساب جواب ندارد ولی ما برنامه ای در همین حوزه داریم و با مسئولان سینمایی مانند آقایان داروغه زاده و تابش جلسه داشته ایم و قرار شد با همکاری مشترک بتوانیم مجوز لازم را برای شرکت های پخش بگیریم. امیدواریم بتوانیم تعدادی از موسسات را برای این منظور به ارشاد معرفی کنیم.

 بنیاد روایت فتح، تولدی دوباره

محمدحسنی که به تازگی مدیرعامل بنیاد روایت فتح شده است درباره فعالیت های این بخش نیز گفت: روایت فتح قرار است دچار تحول شود و شعار ما برای این تجدید قوا «روایت فتح تولدی دوباره» است. انشالله به زودی درباره بنیاد روایت به طور مبسوط صحبت خواهیم کرد اما عجالتا یکی از اقداماتی که به زودی انجام خواهد شد این است که درب های آرشیو غنی روایت فتح و شهرک سینمایی دفاع مقدس به روی مردم و مستندسازان باز می شود.

سه شغله بودن من برای جلوگیری از موازی کاری است

مدیرعامل بنیاد روایت فتح تاکید کرد: برخی می گویند من مدیر سه شغله هستم اما اینطور نیست. دلیل هم افزایی اوج، بنیاد روایت و بسیج هنرمندان این است که بتوانیم از امکاناتمان استفاده کنیم و موازی کاری نکنیم. از همین رو بسیج هنرمندان هم تمرکز خود را بر جذب و شبکه سازی اصحاب هنر می گذارد. اوج نیز به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک می شود.

احسان محمد حسنی در پایان صحبت های خود با ذکر خاطره ای گفت: در پایان می خواهم به سئوالی که ذهن خودم را مشغول کرده بیاندیشیم که ما چه قیمتی برای انقلاب پرداخت کرده ایم، خیلی از بچه های یتیم شهدا و خانواده هایشان هنوز چشم انتظار هستند، فیلم های بچه های آنها اندوه را به دل انسان می آورد، این خون ها برای انقلاب، جنگ، تحریم ها و .. است واقعا قیمت تمام شده انقلاب چند است؟ ما واقعا کاری برای انقلاب، جنگ و شهدا نکرده ایم، ما همه زیر یک چتر عضو یک خانواده هستیم، من از همه رو سیاه ترم، هیچ کاری نکرده ام، هرکدام از ما به سهم خودمان باید جواب بدهیم که چه کرده ایم.

«به وقت شام» 8 میلیارد بودجه دارد، نه بیشتر

محمدحسنی درباره «پرواز به وقت شام» فیلم جدید حاتمی کیا نیز گفت: حاتمی کیا ترحیح داده بی حاشیه پیش برود و من هم با همین دست فرمان پیش می روم. مراحل پایانی فیلمبرداری سپری می شود و ۷۰ درصد از ضبط آن به پایان رسیده و باید بگویم پروژه سختی است. ما یک اصل کلی در اوج داریم که پول هر پروژه را سروقت و با ادب پرداخت کنیم. مدیران فیلم و سریال ما بیرون از اوج دفتری ندارند که با تهیه کنندگان شریک باشد و به همین دلیل فیلم ها واقعی تر تولید می شود و سلامت مالی دارند. درباره این فیلم هم برآورد مالی ما ۸ میلیارد تومان بود و تیم تولید تلاش می کنند زیر این قیمت تمام شود.

مذاکرات ما با سامی یوسف ادامه دارد

محمدحسنی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف بیان کرد: مذاکرات برای برگزاری کنسرت با این پدر این خواننده هم انجام شده و الان بحث ما فقط توافق مالی است و امیدوارم شرایط فراهم شود. پیش بینی ما هم این است که این برنامه در تهران و تبریز و اصفهان انجام شود.

با سیاه نمایی مخالفیم

مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در بخش پایانی این نشست به چند سوال حاشیه‌ای پاسخ داد از جمله اینکه به نظر می‌رسد سازمان اوج درگیر اسامی و چهره‌های خاص شده که سراغ افرادی همچون حاتمی‌کیا یا سیروس مقدم رفته است، یا برخی اتفاقات و حاشیه‌هایی که برای پخش سریال «ایستاده در غبار» پیش آمد، مطرح شد و یکی دیگر از موارد اشاره شده به حضور یکی از تولیدات از این سازمان در جشنواره‌ی خارجی ارتباط داشت در حالیکه طیف این سازمان به حضور در فرش‌ قرمزهای سینماگران ایرانی انتقاد دارند.

احسان محمدحسنی در پاسخ به این موارد گفت: تلاش ما این است که برای تولیدات مان مخاطب پیدا کنیم. و از این منظر برای ما فرقی میان بازار فیلم کن و جشنواره فجر و سینماهای وطنی نیست. ما با حضور در جشنواره های خارجی مخالف نیستیم، با سیاه‌نمایی و نشان دادن فقر و بدبختی و خیانت به تماشاگر خارجی مخالفیم.

عابر بانک نیستیم!

احسان محمد حسنی درباره اینکه سازمان اوج تا چه حد بر محصولاتی که در آنها مشارکت دارد نظر می‌دهد؟ گفت: قطعا تمرکز اصلی ما روی محتوای تولیدات است. ما عابر بانک نیستیم که افرادی بیایند، تولید کنند و بروند. قطعا سازمان اوج دارای فکر و نگاه است و این فکر و نگاه در آثار تولیدی آن جاری و قابل لمس است. به طور مثال زمانی که پروژه حاج احمد متوسلیان به مهدویان سپرده شد، «کودکی ناتمام» بود ولی روی آن تمرکز کردیم، آن را بازپیرایی کردیم و کم کم از دل آن «ایستاده در غبار» با این نگاه و این محتوا و این کیفیت متولد شد.

چرا به سریال ایستاده در غبار زیر نویس اضافه شد؟

وی اضافه کرد: اخیرا درباره زیرنویس فیلم «ایستاده در غبار» جنجالی شد که چرا به مخاطب دروغ می گویید و به سریال زیرنویسی اضافه می کنید که در نسخه سینمایی کار نیست؟ اگر شما جای من باشید و بعد از پایان ساخت نسخه سینمایی و پیش از تدوین کامل نسخه سریالی کار، دو فایل صوتی به دست‌تان برسد که متوسلیان خودش را در آن معرفی کرده و نکاتی را گفته که اصلا در فیلم به آن‌ها اشاره نشده است، آیا به شکل زیرنویس آن را به سریال اضافه نمی‌کنید؟ این که این طور اطلاعات بیشتر و جامع تری را به مخاطب ارائه کنیم که پیش از آن به آن اطلاعات دسترسی نداشته ایم کار نادرستی است؟ 

سرنوشت سریال صدام چه شد؟

محمد حسنی درباره سریال «صدام» که قرار بود ساخته شود نیز توضیح داد: این یکی از اولین پروژه‌های ما بود که متن خوبی را علیرضا نادری نوشت، اما نگارش این متن از یک جایی به بعد با بیماری سرطان و درگذشت فرزند ایشان همراه شد. لذا این متن نیاز به بازنویسی داشت و ایشان هم به خاطر تالمات روحی انگیزه‌ای برای این‌کار نداشت. ضمن اینکه متن جذاب و هولناکی نوشته بود و از زاویه‌ای به ماجرا نگاه کرده که می‌توانست برای همه در دنیا جذاب باشد. بنابراین گروهی تازه برای بازنویسی آمدند ولی متن را تغییر دادند و در نهایت این مورد تایید اوج نبود.

او گفت: بخش اعظمی از این سریال باید در بغداد و عراق و کاخ‌های صدام  ساخته شود و برای تولید این اثر به کارگردانی نیاز داریم که در یک روز بیش از یک و نیم دقیقه کار بسازد بنابراین در شرایط فعلی چون منابع ما محدود است و سازمان اوج نمی‌تواند همزمان روی دو پروژه الف ویژه کار کند، فعلا روی سریال «هنگام بیداری» (سیروس مقدم) متمرکز هستیم تا به نتیجه برسد و بعد از آن به صورت جدی تری پروژه صدام را پیگیری خواهیم کرد. 

هیچ سفارتخانه ای اتاق فکر اوج نیست

محمدحسنی درباره سوالی مبنی بر تقسیم هنرمندان به انقلابی و غیرانقلابی بیان کرد: آیا در اسامی که تا امروز با اوج همکاری داشته اند همگی هنرمندان به اصطلاح انقلابی بود؟ ما تولیدکننده اثر هستیم، ما با سیاه نمایی کشور مخالفیم، ما می گوییم ایران زیبایی و نقاط قوت و مثبت هم دارد، حرف ما کلی است، ما می گوییم زیبایی ها و فرهنگ کشور را نشان دهیم، معلوم است فرش قرمز های جشنواره ها اتاق فکر دارد، اتاق فکر آنها را پیدا کنید. هیچ سفارتخانه ای اتاق فکر اوج نیست، ظاهر و باطن اوج همین است، ما با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می گیریم و در اختیار هنرمندان می گذاریم.

این فعال فرهنگی افزود: ما به جوانان هم توجه می کنیم برای مثال فیلم های هیهات و ایستاده در غبار کار جوانان بود. سالی ۷۰۰ مستند توسط جوانان تولید می شود اما نمی توانیم به پیشکسوت ها پشت کنیم. طبیعی است که پروژه های بزرگ باید توسط آنها تولید شود تا خسارت ها کم باشد. سریال سیروس مقدم هم نیاز به سخت افزارهای سنگین دارد و قصه های جذاب تری دارد.

مسئول سازمان اوج همچنین بیان کرد: فکر می کنم هیچ موازی کاری با سایر مجموعه ها نداریم و حاضر به همکاری هم هستیم. اوج با آغوش باز آماده همکاری با مجموعه ها است و امیدوارم جلسه ما با آنها نتیجه بدهد. اوج کنار صدا و سیما است و از برنامه های آن حمایت می کند. قصه جدید «پایتخت» همسو با اوج است و هرآنچه لازم باشد در اختیار تیم می گذاریم تا کار دقیق باشد ما کمک حال تیم می شویم و آنچه نیاز است به نویسندگان می دهیم.

همیشه درباره تولیدات مان افکار سنجی علمی داریم

مسئول سازمان اوج اظهار کرد: یکی از کارهایی که به صورت مسمتر در اوج انجام می دهیم این است که بخشی از درآمد خود را صرف پروژه های افکار سنجی درباره پروژه های مان می کنیم، چه نمایش های فصل شیدایی و چه آثار سینمایی مان که در سینماهای جنوب شرق، غرب و... مورد نظرسنجی قرار می گیرند.

حیف است که از هنرمندان استفاده انتخاباتی می‌کنند

محمدحسنی در پایان اشاره کرد: هنر انقلاب اسلامی همزمان با رویش ها ریزش ها هم داشته است. عده ای زمانی علمدار انقلاب بودند اما حالا بر خلاف ما حرف می زنند، برخی با رهبری دیدار داشتند اما با بیگانه ها یکی شده اند. اما هر کسی دل در گرو اعتقادات ما دارد ما مخلص او هستیم، تذکری هم به افرادی که از این بچه ها سوءاستفاده می کنند می دهیم؛ این بچه ها حیف هستند، آنها را وارد تلاطم انتخابات نکنید. اوج افتخار می کند که وارد این زمینه ها نشده است. کارهای انتخاباتی می آیند و می روند زشت است که با هنرمندان اینگونه رفتار می کنند.