سالاری مرد کارهای بر زمین مانده

سالاری مرد کارهای بر زمین مانده
چهل و ششمین نشست شب شاعر با موضوع پاسداشت دکتر عزیز الله سالاری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، چهل و ششمین نشست شب شاعر با موضوع پاسداشت دکتر عزیز الله سالاری شنبه شب در نخلستان اوج برگزار شد.
این نشست که با حضور اساتید و شاعران آیینی و انقلاب برگزار شد با استقبال علاقه مندان به پژوهش های ادبی نیز روبرو گشت و بسیاری از شاگردان دکتر سالاری نیز خودشان را به نشست رسانده بودند.
در ابتدای نشست رضا اسماعیلی از شاعران آیینی کشور با مهم قلمداد کردن نشست های شب شاعر گفت: این نشست به پاسداشت استاد و پژوهشگری برگزار شده که در سالهای گذشته اقدامات زیادی در تحقیق و پژوهش در ادبیات فارسی کرده است.
وی با اشاره به حکیم بودن شعرا در گذشته اظهار کرد: در گذشته شعر از سوی فلاسفه، حکما و دانشمندان سروده می شد که این مسأله در حال حاضر کم شده است ولی دکتر سالاری نمونه یک فیلسوف و دانشمندی است که به شعر هم می گوید و همین موجب متفاوت بودن اشعار ایشان شده است.
اسماعیلی بیان داشت: سالاری از جمله افرادی است که دغدغه مقدس تئوریزه کردن ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشته است و توجه به این مسأله باعث شده امروز نسبت به سال های گذشته در وضعیت بهتری قرار داشته باشیم.
سخنران دوم این مراسم دکتر رحمتی، مولف و مترجم کتب فلسفی بود. وی با اشاره به اینکه تخصصی نسبت به شعر ندارد صحبت خود را به خاطره ای از دکتر سالاری اختصاص داد و گفت: من در دوران دانشگاهی با دکتر سالاری هم اتاق بودم و اولین کسی که لذت فهم فلسفه را به من چشاند ایشان بود و این همنشینی تأثیرات زیادی روی من گذاشته است.
استاد محدثی خراسانی از شاعران نام آشنای کشور، نفر بعدی بود که به صحبت پرداخت و صحبت خود در مورد عزیزالله سالاری را اینگونه شروع کرد: اوایل سال 81 در شورای شعر صدا و سیما بواسطه استاد معلم دامغانی با دکتر سالاری آشنا شدم. حضور ایشان در جلسات شورای شعر صدا و سیما تأثیرات زیادی بر روی تصمیمات ما گذاشت که نتایج آن در خروجی های شورا در آن سال ها به وضوح روشن است.
وی در ادامه با اشاره به تکلیف محوری سالاری اظهار داشت: ایشان در زمانی که نیاز بوده مداحی می کرده، در زمانی که کشور مورد تجاوز قرار می گیرد به عنوان رزمنده به دفاع از کشور بر می خیزد، در زمانی که برای سیاست کشور نگران می شود، کاندیدای مجلس می شود و من همه این اقدامات را در راستای تکلیف محوری وی ارزیابی می کنم.
دکتر فقیهی زاده چهارمین سخنران مراسم بود. وی با اشاره به تجربه 30 ساله آشنایی خود با سالاری گفت: وی برخاسته از متن مردم است و سختی های زیادی را در راه تحصیل و رسیدن به جایگاه فعلی کشیده است. سالاری همچنین مرد قلم و اقدام است و همیشه تصویر ذهنی که از او دارم در کنار تصویر قلم است.
او ادامه داد: یکی از ویژگی های دیگر سالاری هدفمندی حب و بغض است که با عث شده دوستان و دشمنانی داشته باشد که همه آنها نشان دهنده ثابت قدم بودن او در مسیری است که به آن اعتقاد دارد. وی هم درد دین دارد و هم درک دین که مسیر او را به سمت تعالی مکتب و اسلام کشانده است.
دکتر پورکاظم سخنرانی بعدی این مراسم بود که به نقش مهم همسر دکتر عزیزالله سالاری در پیشرفت و موفقیت های وی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر همسر ایشان فضا را برای فعالیت های دکتر سالاری مهیا نمی کرد، قطعا ایشان به این جایگاه نمی رسید.
دکتر حسین اسرافیلی آخرین فردی بود که از سالاری گفت. وی در سخنانی کوتاه به توانایی های برجسته این شاعر اشاره داشت و اظهار کرد: دکتر سالاری از جمله افرادی است که تعهد و تخصص را در کنار هم شکل داده است و توانسته الگوی موفقی از این مسأله باشد.
در پایان این مراسم، جوکار از دانشجویان دکتر سالاری متن آقای خیر الله محمودیان از شاعران برجسته جنوب کشور در خصوص دکتر سالاری را قرائت کرد.