وقتی سینمای ایران اوج میگیرد

وقتی سینمای ایران اوج میگیرد
يك سازمان تازه تأسيس هنري با يك برنامه‌ريزي درست و اصولي

اگر نگاهي به آثار حاضر در بخش‌هاي اصلي جشنواره سي و چهارم بيندازيم بيش از هر چيز يك نكته به چشم مي‌خورد و آن هم اينكه ارگان‌هايي مانند حوزه هنري، انجمن سينماي دفاع مقدس، مؤسسه شهيد آويني و بسياري ديگر از ارگان‌هايي كه در سال‌هاي گذشته بخش عمده‌اي از بودجه‌هاي خود را صرف توليد فيلم‌هاي ارزشي مي‌كردند امسال يا در جشنواره حضور ندارند يا حضورشان خيلي نامحسوس بوده است.

يك دليل اين امر شايد ساخت فيلم‌هاي ضعيف و زير حد استانداردي بوده كه اين ارگان‌ها در سال‌هاي پيشين داشتند و چون با انتقادات منتقدان مستقل و مخاطبان مواجه شدند ترجيح دادند امسال اصلاً كاري را توليد نكنند و صرفاً نظاره‌گر توليدات ديگران باشند. با اين حال محصولاتي كه يك سازمان تازه تأسيس هنري با يك برنامه‌ريزي درست و اصولي توليد كرده است امسال هم حضور پررنگي در هيئت انتخاب داشت و هم در دو بخش اصلي جشنواره حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.اين سازمان، «اوج» است.

سازماني كه پيش از اين توانسته بود با بيلبوردهاي «صداقت امريكايي» جنجال‌هاي زيادي در فضاي رسانه‌اي كشور به پا كند و موافقان و مخالفان زيادي از طيف‌هاي مختلف سياسي را درگير آثار خود كند. سازمان فرهنگي رسانه‌اي«اوج» در همين مدت كوتاه چند ساله كه از عمرش مي‌گذرد با به كارگيري تيمي جوان و پرانرژي و خلاق توانسته خلأهاي جدي را كه نيروهاي ارزشي و جبهه فكري انقلاب در اين سال‌ها داشته به خوبي پر كند. خانه طراحان انقلاب اسلامي يكي از زير شاخه‌هاي اين سازمان است كه توانسته تأثيرگذاري خوب و مؤثري در فضاي هنر تجسمي و گرافيكي كشور به پا كند. در كنار اينها معرفي و برگزاري مراسم‌ها و بزرگداشت‌هاي اين سازمان براي هنرمندان و چهره‌هاي قديمي و بعضاً به حاشيه رفته هنر و فرهنگ كشور يكي ديگر از دستاوردهاي اين سازمان بوده است.

در حوزه فيلم و سريال اين سازمان فعاليت‌هاي زيادي داشته است، به طوري كه با دو فيلمي كه هر دو مصداق ژانر در سينماي ايران هستند به جشنواره فيلم فجر آمده است.

يكي از اين دو فيلم يك درام سياسي به نام «باديگارد» است كه چهره‌اي كاركشته به نام ابراهيم حاتمي‌كيا را به عنوان نويسنده و كارگردان داشته است. «باديگارد» كه خيلي‌ها آن را مهم‌ترين فيلم جشنواره امسال مي‌دانند مضموني استراتژيك درباره يك محافظ امنيتي را روايت مي‌كند در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد. طراحي نماهاي اكشن فيلم و به خصوص بخشي از اثر كه به شدت پرتحرك و پرزد و خورد است از جمله ويژگي‌هايي است كه كمبود آن در سينماي ايران به شدت حس مي‌شود و حالا حاتمي‌كيا با حمايت اوج با ارائه آنها در دل درامي سياسي كوشيده مخاطب ايراني پيگير سينماي ماجرايي روز دنيا را هم قانع كند. «ايستاده در غبار» نماينده اوج در هر دو بخش فيلم اولي‌ها و سوداي سيمرغ است. اين فيلم را كه در گونه جنگي- زندگينامه‌اي قرار مي‌گيرد، محمدحسين مهدويان كارگرداني كرده است. جواني كه پيشتر استعدادهاي خود را در مستند «آخرين روزهاي زمستان» نشان داده بود و همين عاملي بود تا اوج توليد فيلم زندگينامه‌اي احمد متوسليان را به وي بسپارد.

مهدويان كوشيده با روايتي كه كاملاً منبعث از سينماي مستند است درامي پراوج و فرود را بسازد كه به لحاظ تصويرسازي اثري قابل تأمل در گونه سينماي جنگ است.

اما اين همه محصولات سينمايي سال اخير اوج نيست. اوج يك انيميشن استراتژيك به نام «فهرست مقدس» را توليد كرده و در توليد انيميشني ديگر به نام «نبرد خليج فارس2» هم حضور داشته است. «فهرست» كه توسط جواني به نام محمدامين همداني توليد شده، روايتگر يك داستان تاريخي برگرفته از قرآن است كه ماجراي آن در شهر نجران كشور يمن(كه اين روزها در اختيار عربستان است) مي‌گذرد و زمان آن به 100 سال قبل از ظهور دين اسلام بازمي‌گردد. «نبرد خليح فارس2» را كه فرهاد عظيما كارگرداني كرده يك انيميشن جنگي است و بخش‌هايي از دلاوري‌هاي رزمندگان ايراني حين هشت سال دفاع مقدس را به نمايش مي‌گذارد. اين سازمان هنري رسانه‌اي با چنين داشته‌هايي قطعاً در آينده نزديك حرف‌هاي فراواني براي گفتن خواهد داشت و البته كه با تمركز بر سينماي استراتژيك، فيلمسازي براساس تنوع ژانر و در كنار آن استفاده از جوانان باانگيزه و البته مستعد و پيشكسوتان امتحان پس داده، خواهد توانست هم مخاطبان عام را راضي كند و هم مخاطبان خاص را به خود جلب كند.