اوج پلاس | نقش‌‌هایی که بر دل نشستند...

اوج پلاس | نقش‌‌هایی که بر دل نشستند...
مروری‌ بر دیوارنگاره‌های محرمی پایتخت به قلم آزاده فضلی
آثار تولید شده توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی با موضوع محرم و عاشورا طی سه سال اخیر بر دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر (عج) نقش بسته‌اند که اکثر آنها آثاری از نقاشی‌های هنرمندان و طراحی‌های طراحان گرافیک بوده است. این آثار که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است، همچنین از سوی خانه طراحان انقلاب اسلامی برای استفاده مردم و مخاطبان در هیأت‌های عزاداری در صفحات مجازی خانه طراحان انقلاب اسلامی بارگذاری شده است.
در ادامه مروری بر آثاری که در ماه محرم و همچنین اربعین حسینی روی دیوارنگاره بزرگ میدان ولیعصر رفته است، داریم:
دیوارنگاره «سقا» با شعار «دل به دریا زده مدافع حرمی» که ماه محرم سال ۱۳۹۷ نصب شد، توسط حسن روح الامین در همین سال خلق شده بود.
نقاشی «سقا» یکی از مهمترین نقاشی‌های حسن روح الامین درباره حضرت عباس (ع) است که شب هفتم ماه محرم سال ۹۷ نصب شد. طراح شعار این دیوارنگاره نیز پویا سرابی بود.
در همین سال و همزمان با اربعین حسینی، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر (عج) با عنوان «الحسین یجمعنا» و با شعار «بر محور عشق حسین (ع) در اتحادیم» جانمایی شد.
دیوارنگاره «علم نمی‌افتد» با شعار «قسم به دست‌های عمو علم نمی‌افتد» نیز محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۸ بود که توسط محمد تقی‌پور و محمد شکیبا طراحی گرافیکی شد. این دیوارنگاره در روزهای ابتدایی ماه محرم سال ۱۳۹۸ نصب و جانمایی شد.
ایده‌پرداز و نویسنده شعار این دیوارنگاره، پویا سرابی، عکاسان آن عبدالمجید قوامی و محمد شکیبا، مدیر تولید آن صابر فرخی و طراحی نوشتار آن را مجتبی حسن‌زاده برعهده داشتند.
دیوارنگاره «ما ملت امام حسینیم» که توسط سینا رعیت دوست هنرمند جوان طراح گرافیک طراحی شده بود، قبل از آغاز ماه محرم سال ۱۳۹۹ در میدان ولیعصر (ع) نصب شد. اما در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی، دیوارنگاره «در مصاف» که نقاشی حسن روح الامین بود، جایگزین شد.
در توضیح این دیوارنگاره آمده است: «خرازی‌ها و همت‌ها از دست داده‌ایم و سلیمانی‌ها فدا خواهیم کرد. در این راه از ریخته شدن خون چه باک! بریزید خون‌های ما را؛ ما را از مرگ با عزت هراسی نیست.»
همزمان با شب ششم ماه محرم سال ۱۳۹۹، دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با نقاشی جدید حسن روح‌الامین با عنوان «در مصاف» عاشورایی شد. این دیوارنگاره یکی از نقاشی‌های جدید حسن روح الامین از صحنه عاشورا با عنوان «در مصاف» است و با شعار «پشت به پشت و صف‌شکن / ‏ کیست حریف تن به تن» رونمایی شد.
در ادامه این مسیر، همزمان با آغاز محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (علیه السلام) بامداد سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ نیز دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) با عنوان «امان نامه» رونمایی شد.
دیوارنگاره میدان ولیعصر که محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است، با شعار «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی»؛ هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت، همزمان با آغاز ماه محرم رونمایی شد. این دیوارنگاره جدیدترین نقاشی دیجیتال حسن روح الامین است که با نوشتاری از مسعود نجابتی در میدان ولیعصر نقش بسته است.