«بالاتر از افسانه ها» با صدای ماندگار قصه گوی «شب بخیر کوچولو»

«بالاتر از افسانه ها» با صدای ماندگار قصه گوی «شب بخیر کوچولو»
مریم نشیبا قصه گوی «شب بخیر کوچولو» در جدید ترین همکاری خود با خانه مستند انقلاب اسلامی، سراغ یک موضوع علمی برای کودکان رفته است.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی محمد ثقفی از پایان مراحل تدوین مستند "بالاتر از افسانه ها" خبر داد و تشریح کرد: این مستند یک مستند کوتاه 27 دقیقه ای است که به بررسی تاریخ هواپیما از زمان برادران رایت تا امروز می پردازد. هواپیما با توجه به کاربرد های مختلف مسافربری، نظامی، علمی، امدادی و غیره امروز دیگر یک جزء جدا نشدنی در زندگی انسان مدرن است. در این مستند سعی شده این تاریخچه به صورت خلاصه و با زبانی روان و جذاب بیان گردد تا مخاطب اصلی این اثر که نوجوانان هستند بتوانند با استفاده از این روان بودن و جذاب بودن در روایت تاریخ، اطلاعات مورد نیاز خود را از این مستند دریافت کنند. البته با توجه به موضوعی که برای این اثر انتخاب شده است قطعا برای بزرگسالان نیز جذاب و پر از اطلاعات مفید خواهد بود.

کارگردان "بالاتر از افسانه ها" افزود: اطلاعاتی که در این مستند ارائه شده است از اختراع هواپیما شروع می شود و به کاربرد آن در جنگ بین الملل اول و دوم می پردازد سپس استفاده آن را در دوران جنگ سرد بررسی می کند. البته اطلاعاتی از استفاده هواپیما در ایران هم در این مستند وجود دارد. تاریخچه هواپیما در ایران از ورود آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار به تصویر کشیده شده است تا استفاده هواپیماهای نظامی در دوران دفاع مقدس. به ویژه اطلاعاتی پیرامون عملیات کمان 99 در این مستند به نمایش گذاشته شده است که طی آن در جواب حمله اول عراق به ایران چندین هواپیمای ایرانی مواضع مهم نظامی عراق را بمباران کردند و تاثیر بسزایی در روند جنگ هشت ساله گذاشتند.

مستند بالاتر از افسانه ها به کارگردانی محمد ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است.گویندگی این مستند را خانم "مریم نشیبا" گوینده برنامه هایی چون "شب بخیر کوچولو" و "صداهای ماندگار" بر عهده دارد.