تجلیل دانشجویان از یک خبرنگار/ یک مستند به شهید خبرنگار محسن خزایی تقدیم شد

تجلیل دانشجویان از یک خبرنگار/ یک مستند به شهید خبرنگار محسن خزایی تقدیم شد
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، آیین رونمایی از مستند «نبرد پنهان» و تجلیل از خانواده شهید خبرنگار محسن خزایی ساعتی پیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، آیین رونمایی از مستند «نبرد پنهان» و تجلیل از خانواده شهید خبرنگار محسن خزایی ساعتی پیش برگزار شد.

در این مراسم که عصر امروز یکشنبه 21 آذر به همت خانه مستند انقلاب اسلامی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید دهشور دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد، ناصر نادری تهیه کننده و کارگردان مستند گفت: در موضوع مستند که جنگ سوریه است می‌خواستیم بیشتر به محتوا بپردازیم و اسیر فرم نشویم. 

ناصری «نبرد پنهان» را اولین قسمت از یک مستند سه گانه درباره سوریه دانست و ادامه داد: در این قسمت می‌خواستیم به این موضوع بپردازیم که آیا جنگ سوریه جنگ فرقه ای و مذهبی است یا خیر. در حالی که بسیاری از دشمنان می‌خواهند اینطور القا کنند که جنگ سوریه مولود اختلافات مذهبی میان اهل تسنن و شیعیان است، ولی ما در «نبرد پنهان» به این می‌پردازیم که چنین موضوعی صحت ندارد و جنگ سوریه جنگی علیه انسانیت است. 

پس از آن دکتر شیخ الاسلام سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سوریه ضمن تشکر از پرداخت گروه تولید مستند به جنگ سوریه گفت: در این مراسم یاد شهید شاطری افتادم و این که وقتی بعد از ساخت و سازها مجدد ضاحیه که در اثر جنگ منهدم شده بود، به آنجا رفته بودم حقیقتا شگفت زده شدم. و این کار جهادی ثمره تلاش منحصر به فرد شهید شاطری بود. و شرایط ضاحیه چنان متفاوت شده بود که برای منی که با آن منطقه آشنا هستم هم حیرت آور بود. 

شیخ الاسلام بعد از اشاره به خلوص شهید خزایی و تاثیرات گزارش‌های او در سوریه، ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی نهضت مقاومت در دنیا فرمانده پیدا کرد و کمی نگذشت تا تقابل میان نهضت مقاومت اسلامی و نهضت لبیرال دموکراسی به اوج خود رسید. و این مجاهدان در این صف در برابر باطل ایستاده اند تا به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.

در ادامه محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز ضمن گرامیداشت یاد شهید شاطری، گفت: شهید شاطری بخشی از تاریخ مقاومت را با مجاهدت‌های خود رقم زد، و تفاوتی میان مجاهدت او در سوریه و لبنان نبود. و اگر ایمان او نبود، یقینا چنین موفقیت‌هایی نصیب او نمی شد. 

شیبانی جنگ سوریه را امتداد جنگ 33 روزه لبنان دانست و ادامه داد: در جنگ 33 روزه تمام دنیا بسیج شدند تا مقاومت را در هم شکنند. یادم هست زمانی که وزیر امور خارجه وقت امریکا در سفری سرزده به بیروت آمد، گفت: هنگام تولد خاورمیانه جدید فرا رسیده است. ولی به لطف خدا بعد از جنگ 33 روزه مقاومت نه تنها در هم نشکست، بلکه بالنده تر و قدرتمندتر از گذشته از صحنه جنگ خارج شد.

شیبانی ایران را بازیگر کلیدی صحنه منطقه دانست و خاطرنشان کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران توطئه علیه مقاومت را با شکست مواجه کد. شما می‌بینید کسانی که تا دیروز از لزوم کنار گذاشتن بشار اسد از صحنه قدرت در سوریه سخن می‌گفتند امروز در عقب نشینی آشکار از مواضع گذشته خود، از لزوم بقای او در درت سخن می‌گویند. برخی نیز هر چند در ظاهر سکوت کرده اند ولی در ماحفل خصوصی از لزوم بقای اسد در سوریه می‌گویند. که این نشان می‌دهد آنها وادار به این عقب نشینی آشکار شده اند. چرا که نتواسته اند بعد از این سالها به هدف خود برسند و اکنون واقع بینانه تر به مساله می‌نگرند.

شیبانی جمهوری اسلامی ایران محور قابل اتکا و قابل اعتماد منطقه دانست و گفت: در شرایطی که بسیاری از کشورها خواهان تکیه به قدرت‌های بزرگ هستند، جمهوری اسلامی ایران به محور مقاومت و کشوری قابل اتکا بدل شده که برای بسیاری از کشورها قابل اعتماد است. 

سفیر سابق کشورمان در سوریه در پایان خاطرنشان ساخت: حضرت امام در اوایل انقلاب به کرات اسلام آمریکایی را در برابر اسلام ناب محمدی معرفی می‌کردند و جنگ سوریه بعد از این همه سال به خوبی اسلام آمریکایی را به رخ دنیا کشاند و آن را به تمام کشورها معرفی کرد. 

در این مراسم حسن شمشادی نیز گفت: این مستند به دنبال ارتباط مستقیم با مردم است تا بتواند به مردم درباره وقایع جنگ سوریه اطلاعات درستی بدهد. چرا که به گمان من این موضوع حلقه مفقوده میان رسانه و مردم درباره جنگ سوریه است. و ما وارد مستند شدیم تا بتوانیم کم کاری‌های رسانه ای درباره سوریه را به قدر خودمان کاهش دهیم. 

شمشادی ضمن اشاره به کم کاری‌های رسانه در پوشش جنگ سوریه گفت: در این مستند به دنبال این بودیم که بگوییم جنگ سوریه جنگ فرقه ای نیست و برنده اصلی این جنگ، رژیم صهوینیستی است و تا بحال در اکرانهای محدودی که در شهرهای مختلف داشته ایم با بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی مردم ربوبرو شده ایم.

در انتهای این مراسم ضمن تقدیر از حسن شمشادی به پاس سالها حضور در جنگ سوریه، با حضور دکتر شیخ الاسلام، رئوف و دختر سردار شهید حسن شاطری از خانواده خبرنگار شهید محسن خزایی تجلیل بعمل آمده و این مستند به این شهید سرافراز تقدیم شد.

گفتنی است مستند «نبرد پنهان» جدیدترین محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که تهیه کننده و کارگردان آن ناصر نادری بوده و روایتگری آن نیز با حسن شمشادی بوده است. 

کارگردان مستند «نبرد پالمیرا» ضمن اشاره به روحیه جهادی حسن شمشادی و تاثیر آن در تولید هرچه بهتر مستند، یادی از شهید خزایی نموده و تصریح کرد: در آخرین روزهای حیات این شهید والامقام وقتی با او گفتگو می‌کردیم از ناهماهنگی‌ها و سختی‌های کار در سوریه برایمان می‌گفت و از ناهماهنگی‌های متعدد موجود نیز گلایه مند بود. او در آن ایام درگیر ساخت گزارش مستند خود بود که متاسفانه با شهادتش این کار ناتمام ماند. او در مظلومیت بود، در مظلومیت ایستاد، تلاش کرد و در آخر هم مزد آن همه تلاش را با شهادت گرفت.