تلنگری که دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به خانواده‌ها و مسئولان زد!

تلنگری که دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به خانواده‌ها و مسئولان زد!
به قلم مریم باجلان
به نظر می‌رسد به تعویق افتادن سن ازدواج در جامعه ما بیش از آنکه برای افزایش سرمایه‌های انسانی باشد به «ایجاد سرمایه‌های مادی» معطوف شده است.

اگر در گذشته جمله «ما از صفر شروع کرده‌ایم»، که حاکی از آغاز زندگی مشترک با کمترین امکانات و در ساده‌ترین شکل ممکن بود را از پدر و مادرها بسیار می‌شنیدیم، اکنون به واسطه موانع و مشکلاتی که در مسیر ازدواج جوانان وجود دارد، آغاز زندگی مشترک از صفر هم برای عده‌ای غیر ممکن شده است.

بدون شک یکی از دلایل این وضعیت را می‌توان در بستر خانواده و جامعه یافت؛ از زمانی که ساده‌زیستی جای خود را به تجملات داده و بسیاری از زندگی‌ها در فضای مجازی با زرق و برق‌های فراوان به تصویر کشیده می‌شود، عده‌ای از جوان‌ها نمی‌توانند آغاز زندگی را بدون بسیاری از امکانات تصور کنند.

در این بین، عده‌ای هم که می‌خواهند بی‌اعتنا به چشم و هم چشمی‌ها و بسیاری از تجملات، تن به ازدواجی ساده دهند، برای ابتدایی‌ترین نیازهای شروع زندگی مانند تأمین مسکن با چالش رقم‌های نجومی مواجه هستند.

اگرچه در این بین نقش رسانه‌ها در ترویج این دیدگاه و کمک به کاهش چشمگیر تجملات را نمی‌توان نادیده گرفت اما آمار نشان می‌دهد شیوع کرونا باعث حذف برخی از مراسم‌ها و اقدامات پر هزینه مرسوم در آغاز زندگی زوجین شده است، به معنای دیگر کرونا، ازدواج بدون تشریفات را به جوان نسل امروز تحمیل کرد و استفاده از این شرایط نشان داد میتوان زندگی مشترک را بدون بسیاری از رسوم رایج آغاز کرد.

در این بین حمایت مسئولان نقش مهم، مکمل و گره گشا در روند ازدواج جوانان به شمار می‌آید؛ قانونگذار و مجریان قانون می‌توانند با وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها به تسهیل این امر مهم کمک شایانی داشته باشند اما متأسفانه شاهد کوتاهی‌هایی در این زمینه هستیم. به عنوان مثال بخت قانونی که 16 سال پیش با عنوان «تسهیل ازدواج جوانان» تصویب شده و می‌تواند به سرو سامان دادن جوان‌ها کمک کند، هنوز باز نشده است!

دیوارنگاره کنونی میدان حضرت ولیعصر(عج) با پرداختن به موضوع ازدواج و موانع آن، سعی بر ایجاد تلنگری در ذهن مخاطبان خود دارد؛ امید است خانواده‌ها و مسئولان با عنایت به آیات الهی و آموزه‌های دینی که تأکید ویژه‌ای بر امر ازدواج دارد و الگو قرار دادن ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که با کمترین امکانات و بیشترین عشق و محبت آغاز شد نقطه عطفی در مسیر ازدواج جوان‌ها ایجاد کنند.