حق اعتراض را به خود می دهیم/ جشنواره رسم امانت‌داری را برای «مسیح؛ پسر مریم» رعایت نکرد

حق اعتراض را به خود می دهیم/ جشنواره رسم امانت‌داری را برای «مسیح؛ پسر مریم» رعایت نکرد
نشست خبری محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج عصر امروز یکشنبه 12 دی ماه در محل این سازمان برگزار شد.
دریالعل در ابتدا بیان کرد: این نشست مختص فیلم «مسیح؛ پسر مریم» نیست. بلکه درباره این است که بدانیم در سازمان هنری رسانه‌ای اوج در 10 سال گذشته چه روندی اتفاق افتاده است و در ادامه با چه مسیر و سیاست گذاری‌هایی پیش خواهد رفت تا مسیر پیش رو قابل رصدتر و مشخص تر بیان شود تا سنگ محکی برای ارزیابی عملکرد اوج در ادامه باشد و بدانیم آیا به اهداف خود رسیده‌ایم یا نه.

اولین تغییر مهم در سازمان اوج تغییر ریل جریان فیلمسازی است
وی افزود: اولین تغییر مهم در سازمان اوج تغییر ریل جریان فیلمسازی است. اوج در 10 سال گذشته تاکید بر ساخت آثار سینمایی داشته و پیوسته در جشنواره ها حضور داشته است. اکنون بعد از گذشت این زمان از سازمان‌های تاثیرگذار بر جریان سینما است اما بحران کرونا در دو سال اخیر سیاست‌های داخلی سازمان را نیز تغییر داده است. در حال حاضر ما 300 فیلم در صف اکران داریم. به این معنا که صنعت سینما دچار اختلال شده است.
وی ادامه داد: این اتفاق باعث هدر رفت بیت المال می شود. بنابراین ریل سیاست‌های ما به سمت سریال سازی تغییر کرد. اما به دلیل این که چراغ سینما خاموش نباشد با سیاست‌های متفاوتی در این فضا حضور خواهیم داشت. در حال حاضر 30 سریال در دستور تولید داریم که طرف قرارداد با صداوسیما و وی‌اودی‌هاست. بخشی در حال تولید و بخشی در حال نگارش است و این مهم‌ترین تغییر ما در شرایط اخیر است.
دریالعل توضیح داد: بروز کمرنگ‌تر بیرونی سازمان اوج در چند سال اخیر به این دلیل است که می خواستیم محصول باکیفیتی را ارائه کنیم. به زودی سریال «مستوران» این سازمان را که از صداوسیما پخش خواهد شد، به لحاظ کیفی خواهیم دید. محصول هنری خود گویاست و چیزی برای مخفی شدن ندارد. ثابت کردیم با هزینه‌های کمتر می‌توان اثر تولید کرد. برای مثال «مستوران» با بودجه روتین صداوسیما ساخته شده است. اما توقع می‌تواند از این سریال بیش از آن چیزی باشد که معمولا از صداوسیما می‌بینیم. این اثر باکیفیت‌تر و ارزان‌تر تولید شده است.حضور در وی‌او‌دی‌ها نیز برای اوج هم یک وظیفه است هم محلی برای درآمد. نمی‌توان محصولی تولید کرد که ادعا کنیم مخاطب دیده اما درآمد نداشته است و عملکرد ما معلوم است.
وی افزود: ما برای مخاطبان هدف اثر تولید کرده‌ایم و مشخص است که بازگشت سرمایه نیز داشته است. برای مثال در ارتباط با فیلم «منصور» باید بگویم در حال حاضر 3 میلیارد فروش را در گیشه رد کرده است و این چرخه ادامه دارد و به واسطه رایت تلویزیونی و بین‌المللی و… هنوز جریان درآمدزایی آن باقی مانده است.

برای دپو کردن فیلم در کشوها اثر تولید نمی‌کنیم
دریالعل خاطر نشان کرد: این فیلم قدم اول را تازه برداشته است و ما برای دپو کردن فیلم در کشوها اثر تولید نمی‌کنیم. حتی ترجیح می دهیم در جشنواره‌های فیلم نباشیم تا این که صرفا اسم‌مان باشد. ما بنای حضور به هر قیمتی را در جشنواره‌ها نداریم. ما خود را سازمان تولید می دانیم نه سازمانی برای حمایت. سال گذشته فیلم پسر دلفینی را برای حضور در جشنواره داشتیم و به دلیل این که هیچ انیمیشنی در جشنواره نبود فیلم را از جشنواره خارج کردیم زیرا به رقابت تک محصولی اعتقاد نداریم. اما در حال حاضر 600 هزار دلار رایت آن را فروختیم و این رقم دو برابر هزینه تولید آن است. بنابراین سازمان اوج برای ارز آوری نیز فکر و برنامه دارد. این اتفاق برای فیلم «به وقت شام» نیز افتاده است. ما درباره پلتفرم پخش صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره پخش صحبت می‌کنیم. این تصمیمات و جمع بندی ما را به این نتیجه رساند که حضورمان را به سمت تولید سریال پررنگ‌تر کنیم و در سینما نیز ولو تک محصولی حضورمان را ادامه دهیم. بنابراین چند طرح را امسال شروع کرده‌ایم که عزم مان برای رساندن یکی از آن ها به جشنواره فیلم «مسیح؛ پسر مریم» بود.

حق اعتراض را به خود می دهیم که دلیل کنار گذاشته شدن «مسیح؛ پسر مریم» را بدانیم
مدیر مرکز فیلم و سریال اوج عنوان کرد: هر جشنواره‌ای قاعده‌ای دارد و همه شرکت کنندگان با آگاهی از ضوابط آن در رویداد حضور می‌یابند. ما اکنون نسبت به عدم پذیرش در جشنواره گلایه نداریم. هیات انتخاب به هر دلیلی فیلمی را نمی‌پذیرد و این به خودی خود جای گلایه ندارد. اما حق اعتراض را به خود می دهیم که اگر ظلمی می‌شود دلیل کنار گذاشته شدن فیلم را بدانیم.

حرف‌های هیات انتخاب جشنواره تناقض دارد
وی گفت: هیات اننتخاب جشنواره فیلم فجر روایت های مختلفی را در چند روز گذشته مطرح کرده است و حرف‌هایش تناقض دارد. از مشکل فرم و پایان بندی و شکل درام و… هر آنچه فکر کنید در این چند روز به ما گفته اند. جالب است مشکلات فیلم از نظر آن ها متفاوت بیان می شود. این تعارض و تفاوت بی صداقتی است. می گویم یا سکوت کنید یا دلیلی قانع کننده برای آن بیاورید. حق ما این است که انقدر حرف های متناقض درباره کنار گذاشته شدن این فیلم نشنویم و این به نظرم بی اخلاقی است و مطابق با تعریف رفتار حرفه ای نیست.
دریالعل با طرح گلایه نسبت به لو رفتن قصه فیلم از سوی جشنواره بیان کرد: رسم امانت جشنواره نیز این است که فیلم را تعریف نکنند. متاسفانه همه در حال حاضر توضیحات این فیلم را می دانند. باید هیات انتخاب بگوید فیلم را به هر دلیلی نپسندیده است. چند نفر به ما زنگ زده اند که فیلم ما را دیده اند اما چه اجازه ای برای این اقدام به هر دلیلی بوده است؟! ما جشنواره را امانت دار دانسته ایم اما دیگر نمی توانستیم سکوت کنیم. کارگردان «مسیح؛پسر مریم» از من پرسید چرا افراد متفرقه فیلم را دیده اند. جالب است این اتفاق درباره فیلمنامه این اثر نیز افتاده است.

ناراحتی ما از پذیرفته نشدن فیلم نیست !
دریالعل با انتقاد از عملکرد غیرحرفه ای جشنواره فیلم فجر توضیح داد: ناراحتی ما از پذیرفته نشدن فیلم نیست اما ما درباره حق خودمان صحبت می کنیم که چرا هم باید درباره فیلمی که کنار گذاشته شده دروغ گفته شود، هم فیلم را تعریف کنند هم عملیات رسانه‌ای درباره‌اش انجام دهند! به ما پیامک زدند فیلم را حذف کنید و متن پیشنهادی دادند که با این متن از جشنواره انصراف دهید! اما این ها رفتارهای غیرحرفه‌ای است. باید جشنواره پای علت پذیرفته نشدن فیلم ها بایستد. مشکل پوشش، پایان بندی، نمایش فاحشه خانه و… دلایل متعارضی است که برای کنار گذاشته شدن مسیح پسر مریم تاکنون اعلام کرده اند.وی با اشاره به برگزاری مراسم اکران خصوصی این فیلم در اواسط جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه عنوان کرد: این فیلم کیفیت مشخصی دارد و محصولی هنری است. ما پشت فیلم خود می ایستیم و جشنواره نیز پای انتخابش. آقای افخمی مصاحبه کرده اند که فیلمی داریم که در جشنواره مناسب دیده شدن برای سینمای خالی است و از طرفی گفته اند فیلم باید مخاطب‌پسند باشد و این حرف‌ها در یک روز گفته شده است. این انتخاب‌ها می‌تواند متاسفانه اعتبار یک مجموعه را برباد دهد و این خوب نیست. باید درباره جمع بندی هیات انتخاب صحبت کرد. هر چیزی متر و مقیاسی دارد و می توان درباره اش نظر داد.
وی ادامه داد: درباره مسیح پسر مریم از سوژه اولیه تا پایان آن همه می گفتند نمی شود اما شد. این فیلم حس سینما را به مخاطب منتقل خواهد کرد و وقتی اکرانش کنیم درباره موسیقی و بخش های مختلف آن می‌توان صحبت کرد. فیلمی خوش ریتم سرحال و قصه گوست که درباره اش بعد از اکران نظر خواهیم داد. حتما نقطه ضعف هایی نیز دارد فیلمی است زیر 6 میلیارد ساخته شده؛ از جوانی متولد دهه 70 و با مبلغ دقیق 5 میلیارد و و 700 میلیون تومان. 45 روز دیگر جشنواره فیلم فجر تمام می شود و ما نیز مسیح پسر مریم را اکران می کنیم و همه چیز مشخص می‌شود که ما توهم داشته ایم یا نه؟!.
وی ادامه داد: این اولین بار نیست که جشنواره فجر فیلم اوج را کنار می گذارد. درباره "لباس شخصی" نیز این اتفاق افتاد و هیات انتخاب بعدا خود گفت اشتباه کرده است. ما هم سکوت کردیم چراکه جشنواره قواعد خاص خود را دارد.

نمی دانیم تصویر افخمی از فیلم چیست؟
بخش بعدی نشست مدیر مرکز فیلم و سریال اوج به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اختصاص داشت.
دریالعل در پاسخ به سوال پرستو فرهادی خبرنگار ایسنا مبنی بر تناقض گویی های جشنواره فیلم فجر درباره علت کنار گذاشته شدن برخی از فیلم ها از جشنواره گفت: ما در رسانه سکوت کردیم و خودمان دقیقا نفهمیدیم چرا فیلم «مسیح پسر مریم» کنار گذاشته شده است اما مساله این نیست که نمی توانیم سوژه فاحشه خانه را در یک فیلم نشان بدهیم. اما ما این کار را کردیم این که تصویر آقای افخمی از این تصویر چیست من نمی دانم. اما مستند قلعه و عکس های کاوه گلستان این امکان را تایید می کند و می توان به تاریخ سینما رجوع کرد.

هیات انتخاب پای تصمیمش بایستد!
زهرا منصوری از خبرگزاری مهر نیز پرسید زمان منصوب شدن در انجمن آیا از این حکم اطلاع داشته و بعد چرا از هیات مدیره انصراف داده است؟
دریالعل بیان کرد: من از انتخابم تا حدی اطلاع داشتم اما می گفتم نبودن در سیستم های حاکمیتی و تصمیم گیر ممکن است به ما آسیب بزند. حاشیه زیاد داشته ایم اما نمی‌خواهم باور کنم و پاسخ من نه است. هیات انتخاب تصمیم گرفته است و باید پای تصمیم آن بایستد.

گفته اند مشکل پروانه نمایش ندارید
برزگر از خبرگزاری تسنیم نیز پرسید آیا پروانه نمایش فیلم «مسیح پسر مریم» رد شده است یا نه؟ که دریالعل در پاسخ به این سوال بیان کرد: نشنیده‌ایم که فیلم پروانه نمایش نمی‌گیرد بلکه برعکس آن را شنیده‌ایم و گفته‌اند فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد و این چیزی است که به ما گفته‌اند. ما درخواست پرانه نمایش را می دهیم و ستاد توزیع و پخش فیلم و کارهای رسانه ای آن نیز در حال انجام است. اگر اطلاعات دیگری هست شما بگویید چرا که من در جریانش نیستم.
دریالعل همچنین درباره مینی سریال «نائله» نیز در جواب سوال خبرنگار تسنیم بیان کرد: این یک مینی سریال قسمتی است و در حدبودجه مرسوم صداوسیما ساخته شده است و تهیه کنندگی آن را مجتبی فرآورده برعهده داشته و در محرم از صداوسیما پخش می شود.
سوال بعدی از سوی امیدپویانفر از خبرگزاری ایلنا مطرح شد. وی گفت: به نظر می رسد در هیات انتخاب رای طلایی داشتیم. سایر دوستان نیز به دلیل این که نمی توانستند اظهار نظر دقیق کنند حرف هایشان متناقض بود. به نظرم رای طلایی درباره فیلم «مسیح پسر مریم» نیز اعمال شده است. جالب است 22 فیلم حاضر در جشنواره چهلم فجر به سرعت پروانه نمایش نیز گرفتند.

آقای نیرومند پاسخگوی دوره مدیریتی خود باشد
دریالعل در پاسخ گفت: درباره رای طلایی نمی توانم نظر بدهم. اما لطیفه‌ای تعریف می کنم که در مصاحبه‌ای گفتم. پیشنهاد دادند چرا قهرمان فیلم «مسیح پسر مریم» در پایان اکت قهرمانانه انجام می دهد نه کار فرهنگی؟! اما یک مشاور فرهنگی آقای نیرومند نمی داند که قهرمان باید اکت سینمایی و قهرمانانه انجام بدهد نه کار فرهنگی! و من نمی دانم باید چطور با این فرد دیالوگ برقرار کنم! مگر نواب صفوی و میرزا کوچک خان جنگلی که قهرمان هستند کار فرهنگی می کردند؟! اما درباره رای طلایی نکته خاصی برای گفتن ندارم. متخصص هنرهای تجسمی به عنوان مشاور سینمایی فعالیت دارد و باید حضور او را در بخش های مختلف بررسی کرد. آقای نیرومند 4 اثر با دلار 4 هزار تومانی و مجموع 20 میلیارد در یکی از سمت‌های خود تولید کردند که حتی رویشان نمی شود برخی از آن ها را نمایش بدهند!
وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ایلنا درباره علت تک محصولی بودن اوج در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما می‌توانستیم محصولاتمان را دپو کنیم اما برنامه ریزی داریم و سال گذشته نیز با دو فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودیم اما امسال به دلیل شرایط مالی و اوضاع سینما یک فیلم داشتیم و سال آینده قطعا آن را افزایش خواهیم داد.
زیرا اوضاع سینما رو به بهبودی است و ممکن است سیاست هایمان چند وقت دیگر بسته به اوضاع و وضعیت سینما تغییر کند. بنابراین ترجیح می دهیم به جای دپوی فیلم، سریال تولید کنیم.
دریالعل همچنین در پاسخ به سوال علی ناصری از خبرگزاری برنا مبنی بر این که اگر بخش جنبی در جشنواره فیلم فجر تعریف شود، ایا اوج مایل به حضور در آن خواهد بود؟ بیان کرد: تاکنون به این امکان فکر نکردیم. این که این بخش برایمان جذابیت دارد یا نه را بررسی نکرده‌ایم.
سوال بعدی نشست از سوی گلاویژ نادری از روزنامه آگاهی نو مطرح شد که وی پرسید، طرف اصلی و موضع گیری اوج دقیقا به چه سمتی است و پروانه ساخت "مسیح؛ پسر مریم" از چه سازمانی دریافت شده است و با توجه به عافیت طلبی مدیران جدید وزارت ارشاد آیا برگزاری این نشست اعتراضی به ضرر فیلم تمام نمی شود؟

تا 24 ساعت قبل از اعلام در لیست فیلم ها بودیم
دریالعل در پاسخ به این سوالات گفت: طرف ما معلوم است. جشنواره فیلم فجر دبیر و هیات انتخابی دارد. حتما با مدیران بالادستی صحبت کردیم اما فشار نیاوردیم و تا 24 ساعت قبل از اعلام در لیست فیلم ها بودیم. اما این که در لحظه آخر چه اتفاقی افتاد را نمی‌دانیم.
وی افزود: به هر حال ما نیز در فضای رسانه ای حضور داریم و اخبار را می شنویم. اگر دوستانی ادعا دارند ما در لیست نبودیم می توان بعدا درباره جزییات این ادعا صحبت کرد. اما همه حرف ما این است اگر ما را کنار می گذارید مشکلی نیست اما علتش را بگویید یا دست کم حرف متناقض نزنید. آقای افخمی فیلمی درباره کودکی امام ساخته اند که 13 سال است پشت پرده مانده و سه بار تدوین شده و رویشان نمی شود اکرانش کنند و می توان از ایشان پرسید سرنوشت این فیلم چه شد؟

دریالعل همچنین با مطالبه کردن از هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما تقابلی با وزارت ارشاد نداریم. بلکه سکوت کردیم و تنها گفتیم یک جوان 30 ساله یک فیلم با هزاران امید و آرزو ساخته است. علی جعفر آبادی سینما را می‌فهمد و این را در آینده خواهید دید. بحث فعلی ما سیاست گذاری ارشاد نیست بلکه مشخصا جشنواره فیلم فجر و عملکرد آن است. اگرچه مشورت‌هایی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز داریم. اما مقابل آن‌ها نیستیم.
مدیر مرکز فیلم و سریال اوج همچنین در پاسخ به سوال محمد کلهر از خبرگزاری فارس درباره نفوذ یک مسئول خارج از هیات انتخاب بر جریان انتخاب ها بیان کرد: این که کدام یک از اعضای پروانه نمایش چه موضعی داشته است به دلیل این که علنی چیزی مطرح نشده است ما درباره اش سکوت می کنیم. اما می دانم در جلسه برگزار شده پروانه نمایش ایشان حضور نداشته اند بنابراین این که علت پذیرفته نشدن فیلم ما را به ایشان نسبت می دهند شاید صادقانه نباشد
مرضیه کیان از صبح نو نیز این سوال را مطرح کرد که با توجه به اکران نشدن برخی از فیلم های اوج آیا این یک بن‌بست برای این سازمان محسوب نمی‌شود؟! که دریالعل در پاسخ گفت: باز هم می توان برای جواب دادن به این سوال به تاریخ سینمامراجعه کرد. مثل مستند قلعه و تصویر دکوراتیو از دهه 40 و 50 در تلویزیون که چقدر با واقعیت نزدیک است؟! یکی از روایت های ما در فیلم مسیح پر مریم روایت های واقعی از دهه 50 جامعه است. رفرنس ما عکس ها و فیلم های آن مقطع زمانی است. اگر صداوسیما تصاویر آن دوره را پخش کند دست کم معماری در فیلم های ما درست می شود که شبیه به شهرک غزالی نیست.

مشکل فیلم های مصلحت و لباس شخصی در مسیر حل شدن است
اگر ما بتوانیم محتوا را به روایت قصه ای عامه پسند در ساختار درست هدایت کنیم و این می شود خط قرمز! دیگر نمی دانم چه بگویم! واقعیت به معنای واقعیت مدنظر ما بوده است ما در مسیح پسر مریم صادقانه روایت کرده ایم و فیلم دیگری در سال آینده در دستور تولید داریم که انشالله خواهید دید و بررسی اش خواهیم کرد. روز بلوا نیز اکران شد و استقبال فراتر از حد انتظار نماوا نیز بود. از بحث های ما با وی او دی این بود که می تواند بستری برای استقبال از مینی سریال با جنس مخاطب متفاوت باشد. هیچ یک از پلتفرم‌ها جرات ورود به این جریان نداشتند تا این که «روز بلوا» مورد آزمون قرار گرفت. بازگشت سرمایه برای سازمان اوج موضوعیت دارد و روز بلوا با تغییر سبک نمایش از یک فیلم به مینی سریال همه هزینه اش را بازگرداند. مشکل فیلم های مصلحت و لباس شخصی نیز در مسیر حل شدن است و به صف اکران انشالله خواهند رسید. در سینمای ایران بن بستی درباره موضوعات وجود ندارد. حتی آن جنس از آثاری که فکر می کنیم نمی‌توان روایت کرد.
حامد قریب از هنرآنلاین نیز سوالی مطرح کرد. وی پرسید: این که گفتید فیلم در مناسباتی بالاتر از سازمان اوج و سازمان سینمایی مورد تصمیم قرار گرفته است را توضیح بدهید.
دریالعل در پاسخ گفت: دقیقا علت این حذف را نمی دانم اما فیلم اگر به لحاظ فرمی ضعیف بود به ما نمی گفتند فیلم را کنار بگذارید.
وی در پاسخ به سوال دیگری از این خبرنگار بیان کرد: ما یک باشگاه رشد در سازمان اوج داریم که کار اولی‌ها طی آن به سینما و سریال سازی معرفی می‌شود. این رصد در شهرستان‌ها و شهرهای مختلف کشور صورت می‌گیرد و حتما نگاه سینمایی برایمان اولویت دارد. اما قطعا مثل دیگر سازمان‌ها نیز سلیقه شخصی و نظام فکری نیز داریم و نمی‌خواهیم فیلمسازی را معرفی کنیم که بعدها در جریان سینما به حال خود رها شود. با مروری بر سینماگرانی که معرفی کرده ایم نیز می توان فیلم‌های موفق و کارگردانان موفقی را نام برد که بعد از همکاری با اوج نیز این چرخه را ادامه داده اند

نسخه سینمایی «روز بلوا» از نماوا پخش آنلاین خواهد داشت
رامین مارالی از صبح سینما نیز درباره روز بلوا که ماهیت سینمایی داشته و تبدیل آن به سریال و اینکه برنامه اوج در ادامه برای همکاری بیشتر با وی‌او‌دی‌ها چگونه است؟ که دریالعل در پاسخ گفت:نسخه سینمایی روز بلوا حتما از نماوا پخش آنلاین خواهد داشت و زمان بندی آن نیز اعلام خواهد شد. اولویت اصلی ما سازمان صداوسیما است و عزم داریم کیفیت آثار آن را تا جایی که بلد هستیم ارتقا بدهیم. گام اول با آماده شدن مستوران و چند سریال دیگر فراهم شده است. ما برای سلایق مختلف فیلم و سریال تولید می‌کنیم. در وی‌او‌دی‌ها متناسب با سلیقه و بازگشت سرمایه و با برنامه‌ریزی و ظرفیت تولید خود به تولید می‌پردازیم.
مهسا بهادری از خبرآنلاین نیز درباره تناقض نظرات هیات انتخاب درباره فیلم «مسیح؛پسر مریم» پرسید و در پاسخ عنوان شد: این تناقض‌ها برای ما هنوز هم مطرح است. جز سکوت برنامه‌ای نداشتیم و امروز هم نمی‌خواستیم درباره این فیلم صحبت کنیم. نمی‌دانم در دو سه روز گذشته چه اتفاقی افتاده است که هیات انتخاب جشتواره فیلم فجر این روایت‌های متناقض را مطرح کرده اند البته روایت‌هایشان از فیلم کاملا شخصی است.
کاظمی از خبرگزاری آنا نیز پرسید که آقای فهیم می‌گویند فیلم ها را دیده اند و درباره آنها نقد می‌نویسند یعنی سطح دسترسی دارند و اگر شما هم می‌گویید می‌دانید فیلم 24 ساعت قبل از اعلام اسامی فیلم ها از لیست خارج شده است بر چه اساسی است؟
وی در پاسخ گفت: اگر هیات انتخاب آنقدر محفوظ بود که حتی خبر به روابط عمومی خودش درز نمی کرد ما هم این اخبار و حواشی را نمی شنیدیم من از دسترسی به اخباری صحبت کردم که در فضای رسانه ای می پیچد و ما نیز آن را می شنویم. ما از بی اخلاقی گلایه داریم. از رفتار غیر حرفه‌ای و تعارض در گفتار هیات انتخاب و مسئولان جشنواره و معتقدیم دست کم باید حداقل استانداردها و اخلاقیات رعایت شود.
پرستو فرهادی از ایسنا نیز پرسید: آیا این موضوع را تایید می کنید که روال قانونی در گرفتن پروانه ساخت مسیح پسر مریم طی نشده است؟

برای پروانه ساخت روال قانونی را طی کردیم
دریالعل با تکذیب هرگونه مسیر غیرقانونی برای دریافت پروانه ساخت فیلم اظهار داشت: ما مسیر قانونی را رفتیم و فیلمنامه را به شورای پروانه ساخت دادیم. اصلاحیه دادند و اعمال کردیم و مسیر قانونی کاملا طی شده بود. ما برای پروانه ساخت کاملا روال قانونی را طی کردیم.
زهرا منصوری خبرنگار مهر نیز سوال دیگری درباره بودجه اوج مطرح کرد که در پاسخ عنوان شد: بودجه 100 میلیاردی سال گذشته نیز در ردیف بودجه بوده است و نه کم شده است نه زیاد و تاکنون نیز هزار تومان نیز حتی از آن اختصاص نیافته است. این بودجه مختص تولید است و 18 میلیاردی که اقای محمدحسنی قبلا درباره‌اش گفته بودند درباره دستمزدها و هزینه‌های ساختاری است و ردیف بودجه آن نیز متفاوت است. امیدواریم در سال آینده این بودجه تخصیص یابد زیرا مسیر تصویب تا تخصیص خود فرآیند دشواری دارد.

پرداختن به شخصیت سردار سلیمانی بسیار سخت است
عطیه موذن از خبرگزاری مهر نیز پرسید: چرا طرح ها و فیلم های زیاد اوج در یکی دو سال گذشته به اثری درباره سردار شهید حاج قاسسم سلیمانی اختصاص نیافته است،که دریالعل در پاسخ بیان کرد: دو دلیل محکم داریم. زیرا وقتی سوژه هنوز بسیار داغ است کار کردن درباره‌اش و نزدیک شدن به آن بسیار سخت است. پرداختن به شخصیت سردار سلیمانی بسیار سخت است. باید به قصه‌ای برسیم که بسیار بر ان مطمئن باشیم. تاکنون طرح فیلمنامه نوشته‌ایم و تحقیقات زیادی کرده‌ایم تا به سوژه نزدیک شویم و هر وقت مطمئن شویم اثری در شان شخصیت ایشان می توانیم تولید کنیم کار را آغاز خواهیم کرد. اما از اولویت‌هایمان حتما هست.
دریالعل در پایان گفت: من قصد داشتیم بیشتر درباره سریال ها و آثار اوج صحبت کنم اما بخش عمده ای از جلسه به سوالاتی درباره فیلم مسیح پسر مریم اختصاص یافت. سعی کردم به سوالات کوتاه پاسخ بدهم و چیزهایی را گفتم که می‌دانم و درباره آن بخش‌هایی که نمی‌دانم سکوت کردم.