رضا برجی مطرح کرد:مستندسازان از سوژه‌های پیاده روی اربعین غافل مانده‌اند

رضا برجی مطرح کرد:مستندسازان از سوژه‌های پیاده روی اربعین غافل مانده‌اند
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در چند سال اخیر پیاده روی اربعین به یک پدیده جدی اجتماعی بدل شده که به جهت ابعاد منحصر به فرد آن، این سوژه به ویژه در حوزه مستند نگاری جای کار بسیاری دارد و می‌تواند هنرمندان خوش ذوق و جوان را سر شوق بیاورد.

«رضا برجی» عکاس و مستند ساز در همین خصوص گفت: پیاده روی اربعین یک حرکت عظیم و تاثیر گذار است لذا مستندسازان چه جوانان چه کهنه کاران می‌بایست  این  اتفاق بزرگ بشری را با ساخت مستند‌های قوی و جذاب پوشش دهند. این امر می‌تواند از زوایای مختلف اتفاق بیافتد، مثلا  تصور کنید که  در  شهری  بیست میلیون مسافر و زائر وارد می‌ شود، آنها بیست میلیون لیوان آب می‌خواهند، می‌توان همین صحنه‌های ناب را به تصویر کشید.

 

وی با طرح این سوال که حال  وظیفه و نگاه  مستندسازانی که الان مستند نگاری می‌کنند به این ماجرای شگرف چگونه باید باشد؟ افزود:  به نظرم مردم شیعه این واقع را درک کردند و برای همین هم است که هر سال تعداد زائران بیشتر و بیشتر می‌شود. هر سال دشمنان این واقعه می‌خواهند فضای شگرف جمع شدن بیست میلیون انسان را یک جوری می‌خواهند تهدید کنند و بترسانند ولی این کارشان تاکنون نتیجه معکوس داشته است.  

 

برجی عنوان کرد: به نظر من، ما به عنوان تنها نظام شیعی و دینی در جهان باید تغذیه فرهنگی زیادی روی این قصه داشته باشیم. ما باید یک حساب بسیار ویژه ای برای این رخداد انتخاب کنیم و مکان‌های فرهنگی، وزارت فرهنگ و تلویزیون باید در صحنه باشند و سهمی از این مستندسازی را بر عهده بگیرند.

 

این مستند ساز با بیان اینکه این خبر بسیار مهمی است که یک نفر از خراسان و از حرم امام رضا با پای پیاده و با شعار «لبیک یا حسین» و به کربلا می‌آید، افزود: به تصویر کشیدن این حرکت، بسیار کار مهمی است، مستندسازان و سینماگران باید بیشتر وارد صحنه شوند و بیایند توی این واقعه و به تصویر بکشند. 

 

وی با ابراز تاسف از کم کاری در مستندسازی در حوزه حرکت عظیم پیاده روی اربعین گفت: به سینمای ایران تسلیت می‌گویم که الان دو دهه است که مردم ما به کربلا دسترسی دارند و سینما نتوانسته و هیچ کار خاصی در این زمینه انجام دهد. این همه آدم دارند می‌روند که هر کدام از اینها یک فیلمنامه نقض است و پیش زمینه دارد.

 

مستندسازان هزار قصه اربعین را به تصویر بکشند

 

برچی افزود: هر کدام از این آدم‌ها برای خود یک قصه و یک زندگی دارد، اگر بخواهیم این آدم را به تصویر بکشیم از جایی که حرکت می‌کند تا کربلا یک سریال بزرگ مستند زیبایی ساخته می‌شود، تک تک آدم‌هایی که با این فرد برخورد می‌کنند باید به تصویر کشیده شود، هر کدام از اینها  پیامی دارند

وی تاکید کرد: ما باید عاشورا را با تمام وجود درک کنیم برای اینکه برویم و به اربعین برسیم. اربعینی که بزرگترین واقعه در حال حاضر بشری در دنیا است. بیست میلیون نفر برای زیارت یک امام و ۷۲ نفر یارانش جمع می‌شوند. رسانه‌های ما باید خیلی زیبا  اربعین و این حرکت عظیم فرهنگی را به تصویر بکشند اما  به نظر می‌رسد اربعین و پیاده روی آن واقعه ای است که ما از آن غافل ماندیم.

 

برجی گفت: اباعبدالله به هیچ دین و مذهبی تعلق ندارد، امام حسین(ع) متعلق به  همه انسان‌ها است. لذا بنده به همه کسانی که می‌خواهند برای اربعین کار کنند، می‌گویم که بیایند و حضورشان را نشان دهند و اربعین را زیبا به تصویر بکشند.

 

شایان ذکر است خانه مستند انقلاب اسلامی مطابق سال‌های گذشته در نظر دارد تا با ایجاد امکانات برای فیلمسازان و مستندسازان حاضر در مراسم اربعین امسال، شرایط مناسبی را برای این افراد در پوشش مراسم پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی فراهم آورد. این مرکز تلاش دارد تا با تأمین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب، زمینه‌ای فراهم آورد تا دغدغه‌ای جز فیلمسازی در طول مراسم راهپیمایی اربعین حسینی پیش پای مستندسازان قرار نداشته باشد.

 

فیلمسازان و مستندسازان می‌توانند حداکثر تا روز 12 مهر ماه با ارسال طرح‌های خود به خانه مستند انقلاب اسلامی، در این طرح ثبت‌نام کنند و از امکانات آن در طول مراسم اربعین بهره ببرند.