«سربازشماره صفر»؛ زندگی به روایت سینما و فریاد مظلومانه یک جانباز

«سربازشماره صفر»؛ زندگی به روایت سینما و فریاد مظلومانه یک جانباز
به قلم جبار آذین
«سینماحقیقت»، بزرگراه حرکت سینماگر از مسیر سینما برای پیوند زندگی و سینما به زبان حقایق است و میانه‌ای با دروغ، بازی‌های تصنعی با دوربین، بازی دادن انسان‌ها برای بازی آنها در برابر دوربین، تخریب مناسبات واقعی زندگی و سطحی‌نگری و تصویرسازی مکانیکی از آدم‌ها و زندگی‌ها ندارد.
سینماحقیقت، حقیقت مثلث هنرمند، سینما و زندگی و مستند درخشان و هنرمندانه و واقع‌گرا و خلاقانه سربازشماره صفر نمونه‌ای قابل تامل از سینما حقیقت راستین است.
مستند سربازشماره صفر ساخته محمدسلیمی راد، هنرمندی از دیار کهگیلویه و بویراحمد است. اثری جذاب، تاثیرگذار و اخلاقگرا که از مسیر بازنمایی گوشه ای تراژیک از زندگی یک جانباز، مخاطب را از هزارتوی زندگی جهانگیر جانباز و زندگی اجتماعی او، دردمندانه، دلسوزانه، آگاهی دهنده و هشدارآمیز از سنگلاخ های اجتماعی و بوروکراسی اداری و بازخوانی بخشی از خاطرات دفاع مقدسی او عبور می دهد تا از تاثیر یک رخداد در تغییر زندگی جانباز فیلم و همسرش و موقعیت پیچیده ای که جهانگیر در آن واقع شده (که بدون ربط به نوعی کمدی تراژدی و اجتماعی نیست)، با تماشاگر سخن بگوید.
جهانگیر برای درمان همسرش نیاز به دفترچه درمانی جانبازی خود دارد، اما اسناد مرتبط با جانبازی او در بیمارستانی که در دوران دفاع مقدس توسط دشمن بمباران شده از میان رفته و این جانباز برای اثبات خود و دریافت دفترچه، به زعم قانون و بوروکراسی، سند کاغذی ندارد.
سلیمی راد در مقام کارگردان کوشش ها، سردرگمی ها، نیازها و مناسبات جاری درچارچوب مقررات اداری و موانع و راه های دستیابی جهانگیر به اسناد جانبازی دفترچه درمان را بدون هیچ نوع ادا و اطوار روشنفکر نمایانه، غلو، ظاهرسازی و بازیهای عجیب و غریب با دوربین، به زبان تصویر، سلامت، صداقت و واقع نمایی بازگو می کند.
زندگی یک سرباز شماره صفر، مستند زندگی و فریاد تنهایی، غریبانه و مظلومانه یک جانباز است که برای واقع‌نمایی بیشتر و درک عمیق تر مخاطب از مضامین فیلم از شخصیت اصلی این سرباز؛ جهانگیر بدوره کرمی مقدم برای بازنمایی گوشه ای اززندگی اش، بهره برده است. دوربین در فیلم سلیمی، صرفا تماشاگر و دنباله رو و ضبط کننده، گفتار و رفتار جهانگیر نیست که هنرمندانه و خلاقانه، مخاطب را با مشکلات، دغدغه ها و درگیریهای او درگیر و همراه می کند.
این مستند، گرچه بازسازی و بازنمایی هنری یک واقعه از دریای توفانی زندگی یک جانباز است، اثری انتقادی و اجتماعی متعهدانه هم محسوب می شود. سرباز شماره صفر که با تحسین داخلی و جهانی روبرو شده است، فیلمنامه، کارگردانی و هنر و حقیقت را با هم دارد و این برای یک مستند و مستندساز ارزشمند و برای مخاطب و جامعه و سینما ارزش است.