سی‌و‌ششمین شب شاعر؛ پاسداشت کیومرث عباسی قصری با حضور برگزار شد

سی‌و‌ششمین شب شاعر؛ پاسداشت کیومرث عباسی  قصری با حضور برگزار شد
سی‌و‌ششمین شب شاعر پاسداشت «کیومرث عباسی‌قصری» عصر دیروز سه شنبه2 خرداد‌ در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سی‌و‌ششمین «شب شاعر» که به پاسداشت «کیومرث عباسی‌قصری» اختصاص داشت،‌ دیروز با حضور شاعران انقلابی کشور در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین قرایی دبیر شب شاعر با اشاره به لزوم برپایی و ادامه مراسمی از این دست گفت: در طول 4 سال اخیر 36 شب شاعر را برگزار کرده‌ایم و در هر مراسم به یکی از شعرای معاصر انقلاب پرداخته ایم. ولی این مراسم باید در استان‌های کشور نیز برگزار شود و دولت هم از این شاعران حمایت کند.

دبیر سلسله مراسم شب شاعر ادامه داد: شب شاعر بهانه‌ای است برای ضریب دادن به شاعرانی که در قید حیات هستند. سطح فرهنگی کشور را شاعران بالا می‌برند. با توجه به این که جاذبه شعر بالا است می‌تواند در سطح کشور جریان ایجاد کند.

در ادامه این مراسم محمدعلی سلطانی پژوهشگر عرصه شعر و ادبیات فارسی مقوله شعر را یکی از مهم ترین مقوله های معاصر دانست و اظهار داشت: ما باید همیشه اینگونه مراسم‌ها را برگزار کنیم.

وی با طرح این سوال که پایگاه شعر و سخن را باید در کجا جستجو کنیم؟ گفت: ما قبل از آنکه نثر داشته باشیم با شعر مانوس بودیم. ما با نقد اروپایی و غربی نمی‌توانیم به شعر خود نگاه کنیم. چرا که شعر هنری بومی است. برای همین است که ما ده‌ها تذکره شاعران داریم. برای اینکه شعر پیوستگی همیشگی با جامعه دارد، نمی‌توان آن را با پول به خدمت گرفت. ادبیات به سربلندی و حفظ تمامیت ارضی کمک شایانی می‌کند. متاسفانه تکنولوژی سرمایه بزرگی مثل خط را در شرق از بین برده است. ما در ادبیات تاریخی چند برابر اروپا داریم.

این پژوهشگر عرصه شعر و ادبیات فارسی در ادامه گفت: در شعر قصری جنگ ایران و عراق و لطمات زنان مرزنشین دیده می‌شود که این چیز کمی نیست. شعر می‌تواند بدون صناعات ادبی شعر باشد. بسیاری از آثار صناعات ادبی را رعایت کرده‌اند اما شعر نیست. معیار نقد نباید غربی باشد بلکه با ابزار و معیار خود آن را نقد کنیم.حسینی در ادامه تصریح کرد: کیومرث قصری در شعرسازی حضور ندارد. او آثار ماندگاری در شعر پدید آورده است. قصری در شعر فارسی و در شعر کردی نیز کم نظیر است. حتی اگر صناعات ادبی را از شعر این شاعر کنار بگذاریم، سخن باز هم شعر است. متاسفانه در رسانه‌های امروز برخی چهره می‌شوند و برخی فراموش می‌شوند و ما باید در مقابل نسل آینده پاسخگو باشیم. آثار شاعران انقلاب با تاسف نشر داده نشده است و در نقد شعر مورد بی‌مهری قرار گرفته است. ادبیات دچار خط کشی شده که ادبیات ما را دچار آسیب می‌کند. این‌گونه شعری نیازمند نقد و بررسی است. وظیفه ما سخن گفتن است تا سرمایه‌ای باشد برای آینده. مراسم‌هایی نظیر شب شاعر باید در شهرستان‌ها مجدانه پی‌گیری شود.

محمدعلی سلطانی در بخش دیگری از سخنانش درباره شعر کیومرث عباسی قصری گفت: در شعر او جنگ ایران و عراق و آوارگی ملت به زبان ملی و بومی سروده شده است من کیومرث قصری را سال‌ها است از دو جنبه ادبی و اخلاقی می‌شناسم او دارای شخصیت زلال و شفافی است که معایبی در او ندیده‌ام.

هم چنین کوروس احمدی که در ادامه این مراسم به عنوان سخنران حصور داشت، با اشاره به ظرایف شعر عباسی قصری گفت: در تاریخ شعر بعد از انقلاب کمتر کسی را داریم که بتواند به دقایق و ظرایف سبک هندی مانند کیومرث عباسی قصری نزدیک شود و سخت‌تر اینکه این اتفاق هم در شعر فارسی و هم کردی او می‌افتد.

وی افزود:‌ عباسی قصری شخصیتی محجوب، متواضع و اخلاق‌مدار است که شخصیت او نه اهل نوچه‌پروری بود و نه زیر علم کسی حرکت کردن در او دیده شده است. قوت و شاعرانگی عباسی قصری این قدرت را به تاریخ ادبیات نمی‌دهد که او را فراموش کنند هرچند او در هیچ کدام از مافیای ادبی نبوده است. 

بیژن ارژن شاعر کرد زبان کشورمان نیز درباره دنیای شعری کیومرث قصری گفت: کیومرث قصری در مقابل هیچ جناح و مسلکی پا سست نکرد برای همین او همچنان شاعر مردمی است. جدا از زبان شعر ایشان در شعر فارسی، در غزلیات کردی نیز موفق عمل کرده است. استاد پرتو در کنار قصری در تلاش است تا شعر کردی را جان ببخشد. غزل‌های کردی قصری سعدی‌وار است که مورد اقبال شاعران و مردم معمولی است. اگر ما می‌خواهیم زنده بمانیم باید در حافظه مردم باشیم.

پس از آن نوبت به علیرضا قزوه رسید که در مراسم پاساشت کیومرث عباسی قصری سخن بگوید. علیرضا قزوه شاعر و منتقد ادبی نیز با اشاره با جایگاه شعری کیومرث قصری توضیح داد: شاعر انقلاب باید خود را خرج کند و قصری این کار را کرد‌. در شب شعری که نزد مقام معظم رهبری بودیم قصری مورد تفقد ایشان قرار گرفت. کسانی‌که باید قدر ایشان را بدانند، می‌دانند. حتی شیوه شعری قصری دید تازه‌ای به نیروی انتظامی باز می‌کند که خود قصری از خدمتگذاران این دستگاه است. 

هم چنین میلاد عرفانپور در ادامه این مراسم گفت: اخلاق و منش استاد عباسی قصری برای ما جوان‌ترها سرمشق است زیرا با این پیشینه ادبی اما با جامعه ادبی با تواضع روبه‌رو می‌شود.

او ادامه داد: زمان‌شناسی و زمانه‌شناسی ویژگی شعر او است و هیچ‌گاه شعرشان را در یک زمان خاص متوقف نکرده‌اند که این نیز یک درس برای جوان‌ها است.

اسماعیل امینی با اشاره به اینکه بزرگان اهل تعلیم گفته‌اند ادب نفس مقدم بر ادب درس است، گفت: ادب نفس گمشده این روزهای مجامع ما است و اشتغال و حواشی موجب شده که اصل را فراموش کنیم.

وی افزود: در آثار عباسی قصری شکوهمندی شعر فارسی را می‌بینیم و اما بخش دیگری از ویژگی او که در آثارش نیست شخصیت او است که از عظمت روح او نشأت می‌گیرد و به قلم درنمی‌آید. اسم شهر قصرشیرین استعاره خوبی برای معرفی اشعار عباسی قصری است که هم مانند قصر شکوهمند است و هم شیرین و عاطفی است.

در پایان این مراسم کیومرث عباسی قصری که با تشویق ممتد حضار روبرو بود، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این مراسم گفت: این مراسم در واقع تجلیل از مقام شعر است وگرنه من که باشم که تجلیل شوم.

وی افزود: شعرا اگر مقام و منزلتی دارند به خاطر شأن و شرفی است که شعر دارد و شعر هم به این خاطر بالا و والا است که تشکیل‌دهنده آن کلمه است و روایت است که کلمه اولین مخلوق خداوند بوده است و شاعر اگر مورد توجه قرار می‌گیرد به خاطر این است که ابزار کار او کلمه است.

در پایان این مراسم از تلاش ادبی استاد کیومرث عباسی قصری و همسر وی تجلیل و هدایایی به رسم یادبود توسط اساتید زبان و ادب پارسی به وی تقدیم شد.