نشست خبری «ایستاده در غبار» در نخلستان اوج برگزار شد

نشست خبری «ایستاده در غبار» در نخلستان اوج برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج،‌ نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، با حضور حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه‌کننده،‌ محمدحسین مهدویان کارگردان و هادی حجازی‌فر بازیگر نقش متوسلیان در جمع اصحاب رسانه در نخلستان سازمان هنری، رسانه‌ای اوج برگزار شد

حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده این اثر با اشاره به اینکه نشست در زمانی برگزار می‌شود که اخبار خوبی از احمد متوسلیان منتشر شده در مورد اینکه چرا در زمان اکران جشنواره این فیلم خانواده احمد متوسلیان به روی سن نیامدند و آیا کدورتی پیش آمده،‌گفت: ناهماهنگی باعث ناراحتی شد. این نبود که خانواده متوسلیان راضی به نمایش نباشند، تعامل با خانواده احمد متوسیلان تا همین لحظه ادامه داشته است. این شرایط برای همه فیلم‌ها وجود دارد و وقتی فیلمی درباره فردی ساخته می شود، نظرهای مختلفی از جانب خانواده شکل می‌گیرد، ولی ما سعی کردیم که همه نظرات را در ساخت فیلم استفاده کنیم.

 

وی در ادامه گفت:‌ همان‌طور که به تولید فیلم فکر می‌کنیم، به پخش آن‌هم قطعاً فکر می‌کنیم، ما همیشه فکر می‌کردیم که چه زمانی برای اکران مناسب است و منتظر بودیم این شرایط برای ما به وجود بیاید که این موفقیت در بهترین زمان ممکن به وجود آمد. همه‌جا گفته‌ام که احساس می‌کنم دینی دارم و دین خودم را ادا می‌کنم. چون این فیلم ملی و مردمی همه به ما کمک می‌کنند. همه پای کار آن هستند، هم نظامی‌ها، هم فرهنگی‌ها و هم مردم، نباید فراموش کنیم که فیلمی درباره احمد متوسلیان ساخته‌ایم که برای بهتر دیده شدن آن همه کمک خواهند کرد.

 

او همچنین با اشاره به اینکه یشترین همراهی را ارگان‌ها و سازمان‌ها داشتند اظهار کرد: ارگان و نهادهایی که قرار بود با ما همکاری کنند ما را باور کردند در کنار ما قرار گرفتند. ما این خط شکنی را در روایت فتح داشته‌ایم و حالا هم در اوج این کار را انجام می‌دهیم. روایت کردن به درستی دفاع مقدس و شخصیت‌های ملی نقشه راه و پژوهش می‌خواهد ولی آن‌چه که خروجی این اتفاق بود نتیجه خوبی داشت «ایستاده در غبار» شروع فیلمسازی دفاع مقدس است و این نوید را می‌دهد به فیلم‌سازهایی که می‌خواهند در این زمینه فیلم بسازند. این اثر به روایت مهدویان است و از نگاه او به احمد متوسلیان است و شاید دوستان دیگری هم بیایند که طرح‌ها و روایت‌های دیگری داشته باشند و ما هم استقبال می‌کنیم.

 

فیلم به خواست خانواده حاج احمد متوسلیان کوتاه شد

 

محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»‌در ادامه این نشست با اشاره به صحبتی که در ارتباط با اینکه آیا خانواده متوسلیان از اکران این فیلم در زمان جشنواره آزرده خاطر شده بودن و یا بخش‌هایی از فیلم منجر به حذف شد، گفت:‌ به هر حال وقتی فیلم حاضر شد، بعد از اینکه خانواده دیدند، نظراتی داشتند و بخش‌هایی از فیلم ابهاماتی داشت که می‌خواستند برطرف شود. بعد از جشنواره جلسات زیادی داشتیم و درباره این صحنه‌ها صحبت کردیم و رویه ما این بود که اگر قرار است فیلم اکران شود، مورد تایید خانواده حاج احمد نیز باشد، بخش‌هایی از فیلم را به خواست خانواده کوتاه کردیم که البته زیاد نیست و به  روایت فیلم ضربه نمی‌زند.خانواده متوسلیان نیز صحه صدر به خرج دادند و شاید صحنه‌هایی را دوست داشتند که حذف شود اما وقتی متوجه شدند که به روایت فیلم ضربه می‌زند منصرف شدند و تعامل خوبی تا پایان فیلم با هم نیز خواهیم داشت.

 

وی در ادامه افزود: این فیلمی که به زودی اکران می‌شود، 2-3 دقیقه کوتاه شده نسبت به چیزی که در جشنواره دیده‌ایم ولی سعی ما این بوده که به فیلم آسیب زده نشود و کنار ما بودند و قرار است در همه لحظه‌های دیگر هم کنار ما باشند.

معلوم نیست که من به همین شکل و درباره قهرمان‌های جنگ فیلم بسازم. در هیمن حین به موضوعات مختلف هم فکر می‌کنم و سوژه‌های متفاوتی را هم در ذهن دارم. در حقیقت پس ذهنم خیلی علاقه‌مند فیلم ساختن درباره قهرمان‌های جنگ هستم شخصا دوست دارم بدل به سه‌گانه درباره فرماندهان دفاع مقدس بسازم. اما این سومی لزوماً فیلم بعدی من نخواهد بود.

 

اکران همزمان فیلم در سالن‌های عمومی و «هنر و تجربه»

 

محمدحسین مهدویان درباره اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»‌ هم در گروه «هنر و تجربه» و هم در سالن‌های عمومی نمایش‌دهنده فیلم‌ها و اینکه آیا این اتفاق برای «ایستاده در غبار»‌و مخاطبین آن مفید می‌تواند باشد، گفت:  تصور روشنی ندارم البته بعضی از دوستان فکر می‌کردند این اتفاق خوب نباشد اما خودم فکر می‌کردم اکران همزمان آن در گروه هنر و تجربه و هم سینماهای عمومی خیلی خوب است.این اثر سینمایی ویژگی‌های روایی خاصی دارد و معلوم نیست در اکران عمومی چه برخوردی با آن شود. گروه هنر و تجربه از این جهت که باعث می‌شود این اکران طولانی داشته باشد خوب است و ما بعد از اکران عمومی فیلم می‌توانیم شاهد نمایش «ایستاده در غبار»‌در گروه هنر و تجربه باشیم. سینماهای هنر و تجربه نیز به تعداد سینماهای ما نیز اضافه شده است؛ همچنین این گروه تماشاگران بالقوه‌ای دارد و امیدوارم در نمایش شاهد اتفاق خوبی باشیم.

 

کارگردان فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» که از رسانه ملی پخش می‌شد، درباره پیش فروش بلیت فیلمش عنوان کرد: زمانی که پیش‌فروش بلیت فیلم را در چند سینما و پردیس، شروع کردیم، اتفاق خوبی افتاد برایم جالب بود. چرا که برخی‌ها هم فکر می‌کردند نهادهایی پای کار آمده‌‌اند تا بلیت‌ها خریداری شوند. خیلی جالب است که دیروز در جایی بودم، آقای سرتیپی زنگ زده بود که شما خودتان بلیت می‌خرید، در صورتیکه این طور نیست. چون این تصور وجود دارد که بلیت‌ها خریده می‌شود، در صورتیکه استقبال خوبی از فیلم شده است. شخصاً دوست دارم که ابتدا فیلمم اکران شود و در سینما توسط مردم دیده شود و ببینم که مخاطبین با این شکل از روایت ارتباط برقرار می‌کنند و نظرشان چیست.

 

مهدویان درباره انتخاب بازیگر نقش احمد متوسلیان، گفت: ما تجربه‌ای در آخرین روزهای زمستان در انتخاب بازیگر داشتیم. نقش‌هایی‌ از این دست و همچنین بازی کردن در آنها سخت است، مخصوصاً که شیوه رئالیستی دارد و بازیگر همه امکان‌هایی که برای بازیگری را دارد باید از خودش بگیرد و به یک بازی واقعی برسد. از طرفی به دنبال بازیگر چهره هم نبودیم چرا که آشنایی که بازیگر چهره در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند برای فیلم ما مفید نبوده است.

 

وی در ادامه افزود:‌از همان ابتدا هادی حجازی‌فر یکی از گزینه‌ها بود که دائم دوستان وی را به به من پیشنهاد می‌دادند من عکس‌های او را دیده بودم، ابتدا می‌گفتم نه، چون نقش گریم سنگینی لازم داشت و ممکن بود که بازیگر که قرار است در شرایط‌های جوی مختلف ایفای نقش کند،‌ نتواند آن را تحمل کند. آدم‌هایی آمدند که حتی تست گریم هم شدند، اما قامت حاج احمد را نداشتند. زمانی که هادی را برای تست گریم آوردند استایل و راه رفتن او برایم جذاب بود که به نظرم خیلی مناسب آمد.  این طور شد که او را به دست شهرام خلج چهره‌پرداز فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» سپردیم و نتیجه خیلی خوب شد.  زمانی که او را دیدم گفتم وی بهترین انتخاب برای این نقش است.

 

دوست دارم متوسلیان برگردد و فیملش را با هم ببینیم

 

مهدویان نیز در ادامه این نشست پرسش و پاسخ درباره اینکه در اردیبهشت ماه خبری درباره احمد متوسلیان و زنده بودنش شنیده شد،‌ چه نظری دارد و آیا این اتفاق جزو کمپین تبلیغاتی او محسوب می‌شود،‌گفت:‌ وقتی خبر را شنیدم، برایم عجیب بود. حتی کسانی که به ما نزدیک‌ بودند، فکر می‌کردند این خبر و اتفاق‌ها جزو کمپین تبلیغاتی ماست! خودم متعجب بودم که این همزمانی چطور اتفاق افتاده است تا جایی که حتی روز گذشته محسن رضایی اظهارنظرهای جدی در این باره داشته است و نمی‌دانم اصلاً چطور شد که ما سال قبل تصمیم گرفتیم فیلم بسازیم، اردیبهشت ماه سال جاری خواستیم فیلم را اکران کنیم که  نشد و حالا با این خبرها همزمان با نمایش فیلم شنیده می‌شود. من دوست دارم احمد متوسلیان برگردد و فیلم را ببیند اما هیچ تصوری ندارم که چه می شود و چطور می‌شود. ما هم اخبار را دنبال می‌کنیم و مخاطب این اخبار هستیم.

 

فیلم هم مستند است و هم داستانی

 

محمد حسین مهدویان در پاسخ به پرسش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه با ساخت فیلم «ایستاده در غبار» فضای جدیدی در سینما ایجاد شد که برخی فیلم را مستند و برخی داستانی  می دانستند. خودتان چه تعریفی از آن دارید،‌گفت: سینما همواره این پیش فرض را دارد که فیلم‌ها یا مستند هستند یا داستانی این فیلم به نوعی هم مستند است هم داستانی. یک مدل فیلم است و شیوه خاصی برای روایت‌گری دارد. این اثر برای نمایش در سینما ساخته و طراحی شده است که بر روی پرده سینما دیده شود. به لحاظ صحنه پردازی و اجرا، فیلم‌برداری و طراحی برای نمایش روی پرده سینما ساخته و پرداخته شده است. همچنین نیز درباره یک قهرمان ملی در فیلم صحبت می‌شود که باید در سینما نمایش داده شود تا مردم آن را ببینند. در میان انسان‌ها هم برخی هستند که نه زن هستند و نه مرد، به نوعی دو جنسه هستند ترکیبی از زن و مرد یا ترنس هستند. به نظرم من هم به نوعی ترنس هستم.

 

وی در ادامه توضیحاتش عنوان کرد: یک واقعیتی وجود دارد که کار کردن درباره جنگ کار سختی است و وقتی بخواهید به یک روایت شخصی از موضوعات جنگ برسید، کار سختی پیش رو دارید و آدم باید پوست کلفت باشد که بتواند در راه بماند. باید تعاملات زیادی داشت و با خیلی از آدم‌ها حرف زد که حتی دوست نداری و فایده‌ای برای فیلمت هم ندارد. اما وقتی می‌خواهی درباره جنگ فیلم بسازید باید این کار را انجام دهید. والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم همیشه کارها را بر عهده می‌گرفت. اینکه آخرین روزهای زمستان ساخته شد و فیلم را از خودم می‌دانم، به دلیل حضور والی‌نژاد در این مسیر بوده است.

 

وی در ادامه گفت:‌ فیلم‌نامه‌هایی مانند «ایستاده در غبار»، «آخرین روزهای زمستان»که تنها ایده‌ای در ذهن هستند، برای اینکه روی کاغذ بیایند، کار سختی است. جاهایی بود که فکر می‌کردم شاید اصلاً نتوانیم این مسیر را ادامه دهیم؛ اما شرایط درست شد و فیلم ساخته شد، ولی هنوز از تونل مرگ خارج نشده‌ایم و تازه میانه راه هستیم.

 

مهدویان درباره حمایت بازیگران و افراد سرشناس سینما از فیلم «ایستاده در غبار» و همچنین تبلیغ آن گفت:‌ به نظرم ابتدا فیلم‌ را آنها دوست دارند که حمایت می‌کنند. مطمئنم اگر دوست نداشتند هرگز این کار را انجام نمی‌دادند. دلیل دیگرش این است که منتظر دیدن فیلم خوب از ما جوان‌ترها نبودند و فیلم از تصورشان بهتر بود و احساس کردند باید این تصورات را در ذهن دیگران هم تغییر دهند. نکته دیگر هم این است که لطف دارند و ما فیلم‌سازهای جوانی هستیم که در سینما کار می‌کنیم و نیاز به حمایت داریم و اگر این حمایت‌ها نباشد، ما هم نمی‌توانیم کار کنیم.

 

او در ادامه اظهاراتش درباره ساخت فیلم‌های جنگی گفت: جنگ موضوع جذابی برای فیلم ساختن است و در دنیا کارگردان‌های زیادی دوست دارند در این زمینه کار کنند. اما در ایران این طور نیست. چون بخش‌هایی که برای این سینما خرج می‌کنند، آن را در دست گرفته‌اند و از آن چیزی باقی نمانده در صورتی که جنگ بستر خوبی برای پرداخت درام است و انسان می‌تواند با موضوعات مختلفی مواجه شود. فکر می‌کنم برای بچه‌ها فیلم خوب نداریم و اگر شرایطی به وجود بیاید و بتوانیم، فیلم‌های شاد و پر از هیجان برای بچه‌ها بسازیم که در این زمینه فیلم کم داریم، اصلاً علاقه ما به سینما به دلیل دیدن فیلم‌های بود که در کودکی دیدیم. بچه‌های امروز سینما ندارند و حتی بیشتر از ما احتیاج دارند و از همین رو من خودم را خیلی محدود به ژانر نمی‌کنم.

 

 علی سرتیپی که مسئولیت پخش فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» را بر عهده دارد،‌در ادامه نشست به جمع حاضر پیوست و طی سخنانی در ارتباط با نحوه تبلیغات و نمایش این فیلم و استقبال سینماگران گفت: خودم فیلم را قبل از جشنواره دیدم و حس می‌کردم که اثر متفاوتی است شاید حتی تصور این را داشتم که به تماشای یک فیلم مستند می‌نشینم اما این طور نبود و فیلم را دوست داشتم بعد از جشنواره قرار بود فیلم را در اردیبهشت ماه اکران کنیم که این اتفاق نیفتاد. حتی بعد از آن هم قرار بود به اکران عید فطر برسیم که البته زودتر شد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم و فیلم  با تعداد زیادی سینما و سانس به نمایش در خواهد آمد چون معتقدیم اگر فیلم به خوبی معرفی شود، مخاطب عام  نیز فیلم را دوست خواهد داشت و پیش فروشی هم که به تازگی شروع کردیم، نشان از این موضوع دارد که  اکران عمومی موفق خواهد داشت.

 

ژانرهای مختلف در اکران به یکدیگر آسیب نمی‌زنند

 

سرتیپی در ادامه صحبت‌هایش درباره اینکه آیا نمایش همزمان برخی فیلم‌های دیگر که کمدی هم نیز هستند به اکران فیلم «ایستاده در غبار» لطمه نمی‌زنند،‌گفت:‌ وقتی ژانرهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، اصولاً به یکدیگر آسیب نمی‌زنند و نمایش فیلم‌ها در نوروز نشان داد که اگر فیلم‌هایی با سلایق مختلف اکران شود از آثار در حال اکران استقبال خوبی خواهد شد.  و افراد مختلف به سینما می‌آیند. البته فیلم‌های خوبی هم در کنار «ایستاده در غبار» به نمایش درآمدند که حتی کمک می‌کنند که فیلم ما بیشتر دیده شود. برای اکران در سینماها به کیفیت صدا و تصویر سالن مورد نظر بسیار توجه داشتیم و برایمان مهم بود.

 

او همچنین گفت:‌ با توحه به اینکه این فیلم سینمایی جناحی نیست و همه آن را دوست دارند، طیف‌های مختلف با آن ارتباط برقرار می‌کنند. هنرمندهای زیادی فیلم را دیده‌اند و آن را دوست داشته‌اند. فکر می‌کنم این علاقه به دلیل صداقتی است که در فیلم وجود دارد. ساخت خوب و استاندارد فیلم نظر مثبت اهالی سینما را با خود به همراه داشته است. عمده‌ترین مسئله ما اکران در داخل کشور است. برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم در کشورهایی که ایرانی‌های زیادی هستند نیز داریم.

 

بر پایه این گزارش در ادامه این نشست هادی حجازی‌فر در ارتباط با اینکه آیا بعد از بازی در فیلم «ایستاده در غبار» به وی پیشنهادی برای بازی در سایر آثار سینمایی شده است، عنوان کرد: برای بازی در دو الی سه فیلم پیشنهاد داشتم یکی از آنها در کویر بود و من نیز آدم تنبلی هستم. زمان قرارداد فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» هم به من گفتند که فقط در تهران فیلمبرداری داریم اما اینطور نبود و ایران را گشت زدیم.

 

وی در ادامه افزود: دعوتی که برای بازی در این فیلم سینمایی به من شد، برای من رویایی بود البته فکر می‌کنم برای این فلیم نیز ارزش افزوده هم داشتم و به کار و آسیب نزدم. دغدغه من بازیگری است و فکر می‌کنم هنوز در تئاتر می‌توانم خیلی چیزها را یاد بگیرم. همه اکران‌های مردمی را دیدم. شاید دلیلش خودشیفتگی است! اما بخشی از آن به واکنش‌های مخاطبین برمی‌گردد و دوست دارم ببینم چه برخوردی می‌کنند.

 

در پایان نشست از سایت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در جمع اهالی رسانه رونمایی شد.