نویسنده «شرحِ‌اسم» در حال نگارش زندگی امام خمینی است/ «شرحِ‌اسم» نقطه اوج بهبودی است/ تجلیل از هدایت‌الله بهبودی در «اوج هنر»

نویسنده «شرحِ‌اسم» در حال نگارش زندگی امام خمینی است/ «شرحِ‌اسم» نقطه اوج بهبودی است/ تجلیل از هدایت‌الله بهبودی در «اوج هنر»
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، آیین پاسداشت استاد هدایت‌الله بهبودی در دومین برنامه «اوج هنر» و با حضور چهره‌های سرشناس فرهنگی، ادبی و هنری در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

در این مراسم که از عصر امروز سه شنبه 5 بهمن ماه در نخلستان سازمان اوج برگزار شد، در ابتدای مراسم مرتضی سرهنگی درباره شخصیت هدایت‌الله بهبودی گفت: همیشه و همه جا از نوشته‌های بهبودی صحبت گفته و شنیده ایم، اما من میخواهم این بار از چیزهایی بگویم که او خط زده است. هرگاه نوشتم که نوشتن را از بهبودی یاد گرفته ام، او خط زد. هرگاه نوشتم اگر او نبود، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی اصلاً تشکیل نمی شد او خط زد. هرگاه نوشتم قلم او به ادبیات پیداری و ادبیات جنگ تشخص ادبی، مردمی و ساده ای داد او خط زد. اما نگاه او به انقلاب و به جنگ همواره صادقانه و درست بوده است و ما تا جایی که بتوانیم از این نگاه تبعیت می‌کنیم.

سرهنگی ادامه داد: او وفادار به آنچه که در این مملکت هست، بوده و مانده و در میان این همه سخن، بهبودی فقط یک جمله را خط نزد و آن برادری با من بود.

زائری: فرهنگ امروز ما چه نسبتی با فرهنگ مورد نظر انقلاب دارد؟

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین زائری درباره ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس گفت: باید بگوییم در بعضی مباحث شخص رهبری انقلاب به اندازه تمام دستگاه‌های فرهنگی این کشور جریان ساز بوده اند. و ارزش جریان سازی ایشان قابل مقایسه با میزان اثرگذاری سایر دستگاه‌ها نبوده و نیست.

زائری ادامه داد: اکنون و با گذشت حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی باید سئوال کنیم در بسیاری از مقوله‌های فرهنگی توانسته ایم به آرمان انقلاب اسلامی دست یابیم؟ من خیلی اوقات خجالت می‌کشم که در صف برخی فیلم‌های سینمایی کشورمان بایستم، خجالت می‌کشم که برخی مطبوعات کشور را با آرمان‌های انقلاب اسلامی مقایسه کنم. و این اتفاق در بسیاری دیگر از مقوله‌های فرهنگی نیز وجود دارد. اکنون با گذشت حدود 40 سال از انقلاب، آیا وقت آن نرسیده که در فضای فرهنگی هم به ارزشها و آرمان‌های انقلاب دست یابیم؟ و سئوال اینجاست که فرضا کشوری نظیر امریکا هم در نیل به ارزشهای خود در فضای فرهنگی چنین تسامحی به خرج می‌دهد؟

زائری در خصوص هدایت‌الله بهبودی هم گفت: قلم ایشان و بی نظیر است و صداقت و عدم تعارف به وضوح در قلم او موج می‌زند. ضمن آن که جریان سازی و تاثیر گذاری ایشان هم به نوبه خود منخصر به فرد و قابل توجه است.

کمره ای: «شرحِ‌اسم» نقطه اوج بهبودی است.

هم چنین علیرضا کمره ای نیز تجلیل از بهبودی را اتفاقی مبارک برای گذشته و حال و آینده ادبیات کشور دانسته و گفت: 2 بهره همواره از بهبودی در ذهن من بوده است: ویژگی‌های شخصیتی و اندیشه و عمل او. 

کمره ای ادامه داد: اگر کسی که بهره ای از اخلاقیات نبرده است وارد ادبیات پایداری شود، طبعا اثر او فاقد میزان اثرگذاری لازم خواهد شد و کار او در قلب‌ها نفوذ نمی کند. اما من بهبودی را متخلق به اخلاق حسنه یافته ام و همواره وقار، نجابت، کم حرفی، بی حاشیه بودن و احتیاط پرهیزکارانه از مطرح شدن از حضور در جمع و هم چنین اغتنام فرصت‌ها را در رفتار و منش او دیده ام. و بارها شده است که شاهد بوده ام که سکوت همراه با مدارای او به حل و فصل غائله منجر شده است.

کمره ای در باب اندیشه بهبودی خاطرنشان کرد: در باب اندیشه و تاملات او جای حرف بسیار است. اما اگر به اجمال بخواهم اشاره کنم باید بگویم از مختصات ادبیات پایداری آمیختگی آن با تاریخ است. بهبودی هم دانش آموخته تاریخ اما دارای طبع ادبی است و ای در هم تنیدگی هم چون تار و پود میان تاریخ و ادبیات در آثار او مشهود و ملموس است.

کمره ای در پایان گفت: اگر بخواهیم برای آثار بهبودی نقطه اوجی را متصور باشیم یقینا نقطه اوج کتاب «شرحِ‌اسم» است و این کتاب تابلوی تمام قد ادبیات بهبودی است. چرا که تشخیص تاریخی، توان قلمی و تلفیق تاریخ و ادبیات در این کتاب به اوج خود رسیده است.

خزایی: بهبودی در حال نگارش «شرحِ‌اسم» مربوط به امام خمینی است

سپس نوبت به حجت‌الاسلام خزایی مسئول موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی رسید که وی درباره بهبودی گفت: آشنایی من با بهبودی به 20 سال قبل بازمی گردد. و از روزی که ایشان به جمع ما در موسسه پیوستند شاهد تاثیر و تاثر دو طرفه موسسه و ایشان بودیم. یادم می‌آید که روزگاری اسنادی از تاریخ رضاخان به دستمان رسید که قصد کردیم پیرامون آن اسناد تاریخ نگاره ای را تولید کنیم. اما هرکس که بعنوان پژوهشگر وارد این کار شد، کار را آغاز کرد ولی نیمه کاره رها کرد. و این هدایت‌الله بهبدوی بود که توانست با ممارست مثال زدنی این کار را به پایان برساند.  

خزایی درباره کتاب شرحِ‌اسم گفت: تبدیل اسناد متعدد به یک نثر روان و لطیف ادبی و تبیین شخصیتی مهم و حساس نظیر رهبر انقلاب کار بسیار مشکلی بود. و اکنون با اثری طرف هستیم که به گواه بهبودی یجتی یک سطر بدون استناد هم در آن پیدا نمی شود. و ابایی ندارم اگر بگویم بهبودی از چهره‌های صاحب سبک و ماندگار تاریخ نگاری نوین کشورمان هستند.

خزایی در انتها ضمن اعلام خبرِ اثر تازه بهبودی تصریح کرد: جدیدترین همکاری موسسه و بهبودی کتابی مشابه شرحِ‌اسم با محوریت زندگانی حضرت امام خمینی است که سال آینده تکمیل و منتشر می‌شود.

بهبودی: ارزش شرحِ‌اسم به قهرمانش است، نه نویسنده‌اش

در پایان این مراسم نیز هدایت‌الله بهبودی در سخنان کوتاهی گفت: بیش از آن که بخاطر تجلیل از خود به اینجا بیایم به دلدادگی از شرحِ‌اسم آمده ام. و کسانی که به اینجا آمده‌اند و تیر مخالفت با شرحِ‌اسم را به جان خریدند و دم نزدند. 

بهبودی در پایان ضمن تصریح این نکته که «ارزش والای شرحِ‌اسم به خاطر قهرمانش است نه نویسنده اش.» به ارزش بالای مهربانی اشاره کرد و گفت: خدا کند در این گذر با هم مهربان باشیم.

در پایان این مراسم از مجاهدت‌های همسر بهبودی و هم چنین مقام ادبی هدایت‌الله بهبودی تجلیل بعمل آمد.  

گفتنی است سلسله برنامه‌های «اوج هنر» به نکوداشت و تجلیل از هنرمندان انقلاب اسلامی اختصاص داشته و در دو برنامه گدشته خود از مقام ادبی گلعلی بابایی و هدایت‌الله بهبودی تقدیر و تجلیل بعمل آورده است.